Wednesday 13 May 2009
Snetterton rapport

Nu är jag åter i Sverige och det fortsätter att vara full fart även om det gått en vecka sedan premiärtesten på Snetterton utanför Norwich. Äntligen är säsongen igång och på måndag är vi tillbaka på banan igen, då gästar vi klassiska Silverstone. Det skall bli kul att få se hur den nya F2 bilen kommer att uppföra sig där.

Efter att fått lite distans till Snetterton-testet så kan jag berätta lite mer om bilen. Motorn är en 400-hästars 1.8 liters turbomotor. Under race och enbart under race kommer vi att kunna använda en ”boost-button” som ser till att ge varje förare 50 extra hk under ca 10 sekunder vid åtta tillfällen under racet. På Snetterton kunde vi inte prova denna knapp så jag vet fortfarande inte hur den kommer att fungera eller för den delen veta när det är allra lämpligast att använda knappen. Förarna som kommer från FPA (Formula Palmer Audi) har använt ett liknande system i den klassen. 400 hk kändes fint på Snetterton banan med dess två långa rakor. Turbo kändes aningen ovant, med typiskt wastegate puff när jag släpper gasen. Turbon blir extremt varm och bilen måste stå och gå några minuter när vi kommit in i depån. Bilen är i sig är märkbart större, längre, bredare och högre än F3 bilen som jag är van vid. Detta gör att i lite trixigare partier är F2-bilen något besvärligare att ”knäcka” runt kurvorna. Ingenjörerna har å andra sidan lyckats extremt bra med greppet i snabba kurvor. Ratten är som i F1, full med knappar. Här kan vi ställa in framvingens lutning, boost, pit limiter, och clutch(koppling). Växlar gör jag med paddlarna bakom ratten. Även kopplingen hanteras med en paddel bakom ratten. I cockpit har vi endast en pedal för gas och en större för broms. Vidare ställer jag in den främre krängningshämmaren i tre olika steg från cockpit.

F2 bilen har en drös med olika inställningsmöjligheter och teknikerna har valt att bygga in ett tredje element vid stötdämparna fram. Stötdämparna kommer från Svenska Öhlins som också hade skickat en representant från Sverige för att övervaka testerna. Som vanligt kan man ställa in höjd, krängare, hjulvinklar, däckstryck, vingar mm. Mycket av dessa inställningar kräver extra tanke från föraren då det är kort om tid att dela en ingenjör med två andra förare som även de har sina olika syner på hur bilen beter sig. Man får försöka att lära sig en hel del själv vilket är perfekt. På måndag är vi tillbaka på banan!

Bifogade några bilder från senaste uppdrag i Viasat Motor F1 studion tillsammans med Janne Blomqvist och Rickard Rydell.

/ Seb
top    #1594
top    #1593
top    #1592