Tuesday 19 May 2009
Bra och dåligt på Silverstone

Igår gjorde vi de sista föreberedelserna inför premiären i Spanien. Vi tog med oss informationen från Snetterton testen och valde att jobba vidare med våra idéer kring hur denna racer skall ställas in för att gå som bäst. Jag hade samma ingenjör som på Snetterton och kommer även att ha hjälpa av honom på Valencia. Efter det kommer alla förare att få bekanta sig med nya ingenjörer under varje nytt test och race. En ingenjör sköter tre förare. Åtta ingenjörer tar alltså hand om 24 förare.

Efter att ha haft turen på vår sida med relativt lite problem under Snetterton testen visade det sig att mer saker skulle krångla för oss igår. Tyvärr gav en ventil upp och vi fick avbryta dagen två timmar innan den var över. Så är det ibland och det är sällan något man kan göra åt. Vi samlade på oss en del idéer under de två passen vi hann med och slutade på en total fjärdeplats. Som tur är hann jag med några teststarter innan motorn gav upp. Att starta dessa bilar är lite krångligare då kopplingen sitter på ratten.

Idag har jag hunnit med att träffa mitt gamla team Fortec Motorsport och alla goa typer där. Det byggs alltid upp speciella relationer med teamen man kört för och jag gillar att hålla kontakten med de jag har haft att göra med under tidigare år. Imorgon är jag tillbaka i Sverige och sedan bär det av till Spanien. Nästa helg är det premiär på Valencia-banan två mil utanför stan. Eurosport kommer att sända alla lopp LIVE och dessa tider finner ni här på sidan.
Tack till alla som hjälpt till att få ordning på en schysst bildesign och tack Alpinestars för grymt bra jobb med nya overallen! Sommarens färg blir Moras - rött, vitt och grönt!

My best. Seb

Good and bad at Silverstone

Yesterday we did the last perperations ahead of the season opener in Spain. We brought the info from the Snetterton test and continued working on our ideas on how this racer should be set up to run at its best. I had the same race engineer as I had at Snetterton and I will also have him by my side at the season opener at Valencia. After Valencia all drivers in the series will get to know new faces at every test and race. Every race engineer run the cars for three drivers. There are 8 race engineers in the F2 series running 24 cars.

From having luck on our side not having too much problems at the test at Snetterton, luck changed for us at Silverstone yesterday. Unfortunately a valve gave up and we had to pack up with two hours left of testing. These things happens and there is not much to do about it. We gathered a few new ideas in the two sessions we was till running and ended fourth in the overall time-sheets. Luckily I got in a couple of practice race starts before my engine gave up. It is a bit trickier to get these cars of the line with the hand operated clutch.

Today I´ve had the time to visit my old crew at Fortec Motorsport and meet all the lads again. You always get special relations with the teams you are driving for and I like to keep in touch with people I have been working with in the past.

Tomorrow I will be back in Sweden and later I am off to Spain. Next weekend we have our season premiere at Valencia track, around 20 km ouside the town center. Eurosport will broadcast all the races LIVE, check your national Eurosport site for more info.
Thanks to all who has put the cool car design together and thanks to Alpinestars for a great job on my new suits! The colors of the summer are the colors of Mora – red, white and green!

My best. Seb
top    #1612
top    #1611
top    #1610
top    #1609
top    #1608
top    #1607
top    #1606
top    #1605
top    #1604
top    #1603
top    #1602