Monday 7 September 2009
Miss på Oschersleben kostade poäng

Jag visste och vet att det inte bara skulle bli tufft att komma till Oschersleben i Tyskland, som var ännu en ny bana i år för mig. Även de två kvarvarande racen kommer att gå på banor jag inte tävlat på innan och dessa kommer att bli en tuff uppgift.

Oschersleben i sig var en trevlig bekantskap. En teknisk bana med korta raksträckor. Vi han knappt få i sexan innan det var dags för nedväxling. En extremt tight och tvär förstakurva gjorde att en stor del av publiken, med all rätt, samlades för att se startkrascherna. Jag tog mig i mål som elva och nia i kvalen. Som vanligt var det stenhårt och varje tiondedel betydde några platser hit eller dit på gridden. Bilen betedde sig bra och med lite flyt så skulle vi kunna ta oss upp på poängplats under racen.

Starten gick och precis det vi trodde skulle hända hände. Det blev kontakt mellan några förare i de främre leden och det ledde till en kedjereaktion. Jag höll mig på rätt sida banan och tog mig upp från min elfte plats till en fjärde samtidigt som safetycar kom ut på banan när det skulle städa upp i första kurvan. Under våra 45 minuter låg jag länge på fjärde plats och hade ett hyfsat avstånd till bilen bakom. Min bil hade fått sig en rejäl snyting i starten vilket resulterade i ett stort hål i nosen. Jag var osäker på om vingen hade klarat sig och eftersom vi ej har någon radiokontakt med teamet i depån under loppen var det omöjligt för mig att veta hur resten av vingen såg ut. Jag kände att det var hål i nosen för det fungerade som en ordentlig air-condition i bilen. Min mekaniker och coach var dock snabba med att springa till SEAT teamet och låna lite gul tejp. En provisorisk text hängdes ut på min pitboard och med hjälp av den elektriskt inställbara framvingen kunde jag ställa på mer downforce fram och rädda vad som gick att rädda vad gällde väghållningen i bilen.

Allt eftersom loppet fortskred fick jag mer och mer känsla för hur bilen betedde sig med den defekta framvingen. Speeden blev bättre och bättre och jag tog in på tredjeplatsen. När vi hade mindre än tio varv kvar såg jag en möjlighet att hinna ikapp trean. Jag satsade allt på ett kort och laddade så mycket jag kunde. I en av de snabba kurvorna på banan tappade jag kontrollen och for ut. Game over och stor besvikelse visserligen. Samtidigt brukar jag hellre ta en stor chansning för en stor möjlighet. Denna gången gick det ej hem. Vi hade trots allt haft farten att ligga med topp 5 utan större problem under racet, det på en banan jag aldrig tidigare varit på.

I andra racet startade jag nia. Denna gång gick det lugnt och fint i kurva 1. Race gick smärtfritt och jag tog mig i mål på en nionde plats med racets sjätte snabbaste tid, som var inom samma tiondel som förarna som klev upp på podiet.

Nästa race går om två helger på Imola i Italien. Vi fortsätter kämpa på och glädjande nog har vi mycket mer fart nu än vad vi hade i början av året, vilket känns skönt. Det råder inga tvivel om att jag haft svårt att sy ihop en hel helg under årets säsong, men jag kämpar på. Så länge vi går framåt så finns det hopp.

my best. Seb

A misstake at Oschesleben cost us points

I knew and know that it would be hard going to Oschesleben in Germany as it would be another new track for me this year. The two remaining rounds will also take place on tracks I never previuosly been to, so these will also become hard challenges.

The Oschesleben track on the other side was a nice experience. A technical track with short straights. We barely got up to sixth before downchange. An extremely tight and slow first corner gathered a large crowd down to see the much expected first corner accidents. I was eleventh and ninth in the two qualifying sessions. Just as usual it was down to tenths between positions on the grid.  

As the light went out in the first race everything happened as we expected. A few cars tangeled in the first rows witch created a chain reaction. I was lucky to be on the right side on the track and got up from eleventh to fourth as the safety car was brought out while they cleaned the first corner from cars and debris. During the 45 minute race I was stationed in forth place with a gap down to the car behind. My car had got a punch at the start and had a large hole at the front. I was uncertain if my front wing also had got any damage and as we don´t have any radio comunication with the pit wall druning the race I couldn´t fint out. The hole in the nose-cone was evident as it worked like a blowing air-condition through the car. My mechanic and coach were fast and ran in to the SEAT team borrowing some yellow duck tape. A temporarily pit-board text was made and thanks to the adjustable front wings that we can operate from behind the wheel, I could add some front wing and save some of the lost balance.

As the race progressed I got more and more feel for the car with the broken front wing. I got up to speed and with less than ten laps to got I felt there was a chance to catch thrid. I went for it all in and drove as hard as could. In one of the faster corners I lost control and went off. Game over and of course a great dissapointment. But I take big chances if there is much to gain, this time it didn´t pay off. But we hade the pace to keep our position during the whole race, and this on a track I previously never been to.

In the second race I started in ninth. The start was not as eventful as the first and everybody got through cleanly. Not much happened over the race distance and I finished in ninth, setting the sixth fastest time in the race, being within the same tenth over the lap as the guys on the podium.

The next race will take place in two weeks time at Imola in Italy. We will continue to fight and now we also have more speed in the car than earlier this year, witch feels good. There is no doubt that I still have to get a whole weekend together this year, but I aim to get there. As long as we make progress there is hope.

my best. Seb

top    #1782
top    #1781
top    #1780
top    #1779
top    #1778
top    #1777
top    #1776
top    #1775
top    #1774
top    #1773
top    #1772
top    #1771
top    #1770
top    #1769
top    #1768
top    #1767
top    #1766
top    #1765
top    #1764
top    #1763
top    #1762
top    #1761
top    #1760
top    #1759
top    #1758
top    #1757
top    #1756