Tuesday 17 July 2007
En för alla, alla för en. Tack grabbar!

Är det något race som vi har lyckats vinna genom att jobba hårt så var det de senaste racet på Brands Hatch. Jag har nyss kommit tillbaka till Sverige på blixtvisit innan det bär av utomlands igen och Belgiska Spa banan nästa helg. Efter en del ändringar i teamet jobbar vi nu i enbilsteam utan någon som helst ”data-sharing" med de andra bilarna. En tuff uppgift, men den bästa lösningen på bekymmren vi har haft. I förrgår vann vi vårt första Formula 3 race och det finns fem stycken grabbar jag kan tacka för det. Det var inte jag som vann utan det var vi: Alex Fleming - mekaniker, Graham Frazier - truckie, James Knight mekaniker, Mick Kouros chefsingenjör, Andy Scott, min ingenjör. Tack grabbar för vår först F3 seger! Denna seger tror jag att vi alla kommer att komma ihåg länge.

Efter tre OK testpass under fredagen ändrades en del på bilen inför lördagens kval. För första gången i år kvalade vi in i första led för race 2 på söndagen och glädjen var stor. Bilen gick som ett spjut och det smittade av sig på mig.

I första racet stod jag som sjunde man och när starten gick var jag för het och tog en tjuvstart. Jag låg fyra de första varven tills jag blev inkallad att göra en Drive-Thru genom depån som bestraffning.

I race två hade vi en del att ta igen och möjligheten att lyckas med det var större nu än någonsin tidigare. Marko Asmer, säsongens komet, stod i pole och min gamle teamkompis Sam Bird stod bakom mig på tredje plats. När de röda lamporna slocknade så tog jag mig förbi Marko på innern på väg in till första kurvan Paddock Hill Bend. Efter det var de bara att ta några varv i taget samtidigt som Markos bil syntes i backspegeln och stressade.

Efter 22 varv och ett dramatiskt sista varv då jag nästan var av banan vid en varvning tog vi emot målflaggan och känslan kommer för alltid att vara obeskrivlig.

Seb
One for all, all for one. Thanks guys!

If I would mention one race in witch we really had to work for our success I should say this last race at Brands Hatch. I am just home again for a short stop before I am off again to the Belgian Spa track for the next races this coming weekend.

After a few changes in the team we are now a single car operation with no data-sharing with any other car. It is a hard task but the best solution for us considering our position. On the day before yesterday we won our first Formula 3 race and there are five of us that made it. It wasn´t me - it was us: Alex Fleming - mechanic, Graham Frazier - truckie, James Knight - mechanic, Mick Kouros - chief engineer, Andy Scott - race engineer. Thanks guys for our first F3 victory! This win I think we all will remember for quite a while.

Following three ok test sessions on Friday we changed quite a lot for Saturday qualifying. For the first time this season I made the first row for the second race and that was really great fun. The car went like a rocket and it dragged me along with it.

In the first race I was too much pumped up and jumped the start from seventh position. I held fourth in the opening laps before I took my penalty with a drive-thru penalty.

In race two we had a great lot to catch up and the chances to do that was now bigger than ever. Marko Asmer, the man to beat this season, was on pole and my old team-mate from last year, Sam Bird was behind us in third. When the red lights went off I quickly passed Marko on the inside down Paddock Hill Bend. Following that I took a few laps at the time with Markos car in my mirrors trough the race.

After 22 laps and a dramatic final lap when I almost was off the track having to lap slower cars I was finally first over the finishing line and that feel I will probably never be able to describe.

Seb
top    #321
top    #320
top    #319