Wednesday 23 May 2007
Alla kan inte var nöjda jämt

Man lär sig mest när det går som tyngst. Det är orden vi bär med oss från Bukarest. Jag har precis kommit tillbaka till Sverige och laddar just nu upp inför Snetterton om två veckor. Bukarest bjöd oss på blandade känslor. Det började bra för oss med en tredje plats i första kvalet och snabbaste rookie. Detta kval kördes på fredagen efter två stycken 45 minuters pass. Kval 2 kördes tidigt på lördag morgon under svårast tänkbara förhållande, upptorkande med regndäck. När det återstod två minuter av 30 minuterspasset låg vi i topp 3. Eftersom banan blev snabbare och snabbare allteftersom den blev torrare och torrare kom det sista varvet att bli det viktigaste för oss alla. Tyvärr kom jag ikapp min teamkompis in i första kurvan på sista varvet. En omkörning från min sida kostade dyrbar tid för oss båda och kvittot från kval 2 blev inte bättre än en sjätteplats.

Då stadsbanan i Bukarest bjöd på några tighta partier (Turn 2 samt Turn 3) valde arrangörerna att starta oss bakom Safety Car under båda racen. Ett klok beslut ur säkerhetssynpunkt, men ett värdelöst beslut ur racesynpunkt. Att starta en F3:a från stillastående är något av det bästa jag gjort. Det finns så mycket mer att tjäna på en bra start i en F3 bil än i förra årets Formula Renault bil. Starten gick och jag höll min tredjeplats. Speeden fanns där och jag hängde på Valerio som låg tvåa. När jag insåg att jag hängde med bra började jag att visa mig i hans backspegel. Ett misstag från min sida kostade fart i en av utgångarna och min gamle rival Sam Bird dök upp på sidan av mig. Jag la mig på innern, stängde dörren och bromsade sent på ett ställe där fäste inte fanns. En påhälsning i muren och loppet var kört för denna gång.

I Race 2 märktes det att alla förare var mer taggade och vågade riskera mer. Redan i inledningen av racet försvann tre av förarna framför i olika krascher. Detta gjorde att Sam Bird fick en gratis ledning före Niall Breen, Stephen Jelley och jag på en fjärdeplats. Perfekt med några gratisplaceringar tänkte jag. När fem minuter återstod kom Safety Car ut på nytt efter en incident i en av chikanerna. Precis innan safetycar kom ut var jag precis på väg att varva en av Mygale bilarna som rattas av Guerrieri. I min backspegel på en femteplats låg hans teamkompis i den andra Mygale bilen och jagade mig för fullt. Faktum är att han var rätt snabb och satte snabbaste varvtid i loppet. Utgången var given och jag låg som en ost mellan två mackor. Reglerna tvingade mig att stanna bakom Guerrieri under safetycar-perioden trots att jag var på väg att varva honom. Hans teamkompis låg bakom mig mycket medveten om att han får hjälp av Guerrieri. Vilket också blev fallet. Istället för att gå åt sidan och göra som man skall när man blir varvad valde Guerrieri att göra allt han kunde för att stänga av mina vägar förbi och hjälpa fram sin teamkompis. In i första kurvan fick jag en tryckare av båda två och halkade ner till åttonde plats. Guerrieri fick en stop-and-go penalty, men vad hjälper det mig? Alla som såg incidenten såg vad som hände. Ytterst tråkigt. Som tur var föll de på lite eget grepp då även hans teamkompis halkade ner från femte till sjätte rutan. Hoppas att de lärde sig något. I mål kom jag åtta och efter ett straff på en av förarna framför blev jag sjua.

Bukarest bjöd på mycket skoj och trots ett kasst resultat var det skoj att få se något nytt och köra på en stadsbana. Jag har lärt mig mycket och som en person en gång sa till mig, man lär sig mest när det går som tyngst. Nu laddar vi om för att göra ett bättre jobb på Snetterton. Alla kan inte var nöjda jämnt.

My best

Sebastian Hohenthal
Everyone can´t be satisfied all the time

You learn the most as things are against you. That is what we bring home from Bucharest. I am just back home in Sweden from Romania and will prepare myself for the next round at Snetterton in two weeks time. Bucharest gave us mixed emotions. It started out good with a third place in the first qualifying session when being the fastest rookie. This session took place in Friday after two 45 minute practice sessions. Second qualifying took place on Saturday morning in worst imaginable conditions, a drying track on wets. With two minutes left we were in the top three. Since it got dryer and quicker by each lap, the last lap would be the most important. Unfortunately I caught up to my team mate in the first corner on the last lap. Overtaking him made us both loose valuable time and I was not better than sixth then the session came to an end.

Since the street track in Bucharest had a couple of tight corners (Turn 2 and 3), they decided to start us behind a safety car in both races. A great decision from a safety point of view and a just as worthless decision from a racing point of view. Getting off the line in a F3 is great! There is so much to gain from a good start in F3 compared to the F Renaults I have raced in for the last couple of years. In the start I held my third easily and easily chased Valiero in second. I started to show myself in his mirrors but an easy mistake from myself gave me a bad exit as my old rival Sam Bird tried a move on my inside. I stayed on the inside track, shut the door and braked late – on a spot where there was no traction. “Hello wall” and it was all over for this time.

In Race 2 you could tell that all the drivers had gained confidence in the first race and risked more. Already in the start three drivers up front disappeared in incidents. This gave Sam Bird the race lead for free ahead of Niall Breen, Stephen Jelley and me in fourth. Perfect getting a few places fro free, I thought. With five minutes remaining the Safety Car came out again after an incident in one of the chicanes. Right before the SC came out I had one of the Mygale cars ahead that I was going to put a lap down at with Guerrieri behind the wheel. Behind me in fifth the other Mygale car was chasing me and he was actually quick, putting on the race fastest lap. I saw the problem getting sandwiched between the team mates. When the green flag was waved and the race was on again Guerrieri made all he could and a bit more to keep me behind to help his team mate. Going into Turn 1 I both got a hit at the front and at the back from them and lost down to eight. Guerrieri got a stop-and-go penalty but difference does that make me? Such a shame. Luckily his team mate also lost positions in the incident down to sixth. Hope they learned something. Anyway, I was eight over the finishing line and after one driver was penalized after the race I was classified in seventh.

Bucharest gave me much pleasure and beside a lousy couple of results it was good to see something new and to drive a street track. I have learned a lot and as a person once said to me, you learn the most as things are against you. Not we put all this behind us to get a better couple of races at Snetterton. Everyone can´t be satisfied all the time.

My best

Seb Hohenthal
top    #377
top    #376
top    #375
top    #374
top    #373
top    #372
top    #371
top    #370
top    #369
top    #368
top    #367
top    #366
top    #365
top    #364
top    #363
top    #362
top    #361
top    #360