Thursday 12 April 2007
Tankegångar efter premiären

Först och främst. Jag och vi på Hohenthal Racing sörjer förlusten av Rob Gustavsson. En sann och duktig racing vän som jag då och då diskuterat karriärval med. Vi skänker våra tankar till familj och vänner. Tack för hjälpen Rob!

---------

Det finns inte mycket som är bättre än att kunna komma hem och uppdatera hemsidan med positiva nyheter efter en positiv helg och just så är det nu! Efter att ha flygit över till England i god tid före the season opener på Oulton Park och förberett de vi kunde göra är jag åter i Sverige för lite jobb och avkoppling inför nästa helgs race på Donington Park. Min premiär i F3 gick smärtfritt och bra. Redan på fredagens tester slog vi till med snabbaste tid i sista passet! Innan vi går vidare vill jag passa på att tacka Robert Dahlgren för lite snabba tips runt Oulton. Tipsen behåller jag för mig själv. Haha. Perfekt att visa speeden strax innan race då jag har hört att en del trott jag kört på för låg vikt under försäsongstesterna. Samma story som 2005 då vi var snabbast och körde under banrekordet efter två dagars tester i min första officiella test någonsin i Formula Renault. För Er som trodde jag körde med för lätt bil då som nu kan jag bara säga, tyvärr... Grabbarna i Fortec har bra koll på grejjerna och bilen går som en missil!

Tillbaka till Oulton Park och kvalet där vi tog oss upp på två tredjeplatser endast slagna av förare med mycket rutin i F3. I race 1 gjorde jag en av mina sämsta starter någonsin. Med på tok för mycket hjulspin slank jag ner till sjätte plats. Hjulspinn i all ära men är det någonstans det är fränt med en del hjulspinn så är det på Classic Car Week i Rättvik, inte på Oulton i en F3:a. Jag lyckades dock ta mig upp till femte plats efter ett varv även fast Gonzalez trängde mig rätt rejält ut på start och mål utan att direkt tänka på följderna av att touchas wheel to wheel. Från min femte position kunde jag inte göra så mycket mer än att försöka ta hem det snabbaste varvet vilket vi gjorde. Nytt varvrekord blev det också. En bra tröst efter mitt eget misstag som handlar om orutin.

Hade jag en kass start i race 1 så fick jag till en perfekt start i race 2. Innan första kurvan lyckades jag slinka förbi både Jelley och Kennard på innern och jag fick ta hand om ledningen i min första F3 helg någonsin! Men säg den lycka som varar... Innan ett varv var kört så rödflaggades loppet och funktionärerna valde att starta om det eftersom en rejäl startkrasch hade förekommit. I den sista starten höll jag min tredjeplats från start till mål. Näst snabbaste tid hade jag i race 2 och Asmer vann tätt följd av Jelley som jag i min tur låg precis bakom.

Facit blev ett snabbaste varv och en härlig pallplats. Med andra ord en bättre start än vi hade förra året!


Snabba Hälsningar

Seb
Thought after the premiere

First and foremost, all of us at Hohenthal Racing feel sorrow over the loss of Rob Gustavsson. A true and good friend from racing that I from time to time have discussed my career choices with. We send out thoughts to his family and friends. And thank you for all your help Rob!

---------

There is not much else that beat coning home after race updating the site with good news after a positive race weekend, and that is how it is right now! After getting over to England in good time ahead of the season opener at Oulton Park to prepare whatever was there to be done, I am once again on Swedish soil for some work and relax before the next races in two weeks at Donington Park. My two debut races in F3 did proceed without any obstacles. Already in Friday testing I managed being fastest in the last session! Before I go further I want to send a big thanks to Robert Dahlgren for some quick advises around Oulton. What he said I will keep to myself, ha ha… It was perfect to show out real pace just before the race since the word around the pits in some gatherings have been that I had been running a under weight car in the pre season tests. It as the same story in 2005 when I was under the lap record after the first two days of official testing in Formula Renault. To all of you that believed the rumors then and now I can just say, sorry… The guys at Fortec know what the doing and make the car go like a missile!

Back to Oulton and the qualifying sessions in witch we managed two third positions, beaten only by drivers with much more F3 knowledge. In race one I made one of my worst starts ever. Way too much wheel-spin and I instantly lost down to sixth. Wheel-spin in all honour, but it is way more getting the girls at a custom cruise that getting the car off line at Oulton in a F3. I managed to clime back to fifth after a lap even if Gonzalez squeezed me out quite aggressively without really caring about what would happen next when we were banging wheels down the start/finishing line. From the fifth position I could not do much else than trying to get the fastest lap, witch we managed. A new lap record it was as well. That was some comfort to my mistake that was up to my lack of experience.

If the start in race one was crappy, was the one in race two perfect. Even before the first corner I slid past Jelley and Kennard on the inside and was in the lead for the first time in my first F3 race! But say the happiness that last… We did not event got a lap before the red flag was out and the stewards decided to restart the race because of the multi car start crash. In the second re-start I held my third position from start to finish. Second fastest lap time and Asmer won it with Jelley and me hunting him down close behind.

To sum it up we got a fastest lap and a podium. In other words a better start than last year!


Fast Regards

Seb