Tuesday 20 March 2007
Installerad i England

Just nu (söndag) sitter jag tillbakalutad i soffan hos min teamchef i England. I skrivande stund har vi hunnit med tester på Pembrey, Silverstone och Snetterton och imorgon har vi en 3 timmars åktur i bil framför oss till Croft nära Newcastle.
Intrycken av F3 börjar sätta sig. Redan innan säsongen har dragit igång vad gäller race kan är jag imponerad och tacksam hur ingenjörerna och mekanikerna jobbar på. Igår lördag ringde jag min mekaniker och tänkte för att höra vad han pysslade med och till min förvåning höll han till på verkstaden. Är han där så skall jag också vara där tänkte jag och susade dit. Med en provisorisk antenn och en gammal tv lyckades vi få till en bra bild så att vi kunde följa kvalet i Australiens Grand Prix samtidigt som F3orna stod i bakgrunden och glänste, redo för tisdagens och onsdagens tester på Croft.

I torsdags höll F3 & GT arrangörerna Media Day på Silverstone. Tre timmars körning hann vi med och jag slutade 3:a. Under media dagen fanns media som The Sun, ITV, Autosport, MotosportNews mfl på plats. Ett bra sätt att få media mer intresserade och påläst om årets F3 & GT mästerskap. Kanske något liknande borde göras hemma i Sverige? Brittisk media är enormt intresserade i bröderna Mansells framfart på banorna. Tack vare det glider jag med som på ett bananskal. Perfekt för mig att kunna göra det jag är där för och slippa en del av den stora uppmärksamheten även fast det är skoj att se på. Jag känner på mig att det kommer bli en skoj säsong. Skillnaden att vara Brittisk F3 förare är större än jag trodde. Det märks att Brittska F3 är lite ”top of the line” här borta, vilket gör att media, publik, team och sist men inte minst förarna är extra laddade och intresserade. Vi får ser hur det går. Denna påsk får jag lägga snöskotern åt sida och missa min årliga tur till Gördalen och de svenska fjällen. Å andra sidan är det inte helt fel att få ratta en F3:a på Oulton Park den helgen istället!

my best

Sebastian Hohenthal
Installed in England

Right now (Sunday) I am sitting comfortably in the couch at my team boss house in England. Up until now we have worked through tests at Pembrey, Silverstone and Snetterton and tomorrow we have a 3 hour drive up to Croft near Newcastle.

The impressions from F3 are now settling in. Already now before the real racing has begun I am impressed and thankful how the engineers and mechanics keep up the work. Yesterday on Saturday I called up my mechanic just asking what he was up to and a bit to my surprise he was in the workshop with the cars. So if he was there so should I, I thought and went over. With a temporary antenna and an old TV we could follow the F1 qualification session from Australia as the F3:s shone in the background, being ready for the Tuesday testing at Croft.

Last Thursday the F3 and GT promotors had the annual Media Day at Silverstone. Three hours testing we got in and I ended in third overall. On that day various media attended, The Sun, ITV, Autosport, MotosportNews among others. A good way to get media and their audiences up to speed on the F3 and GT championships. Perhaps something to the promotors back home in Sweden to take a serious look at? British media is of course very interested in the Mansell brothers racing this year. As their teammate I also get a part of it. But it is perfect for me to work in the background as they get the media attention, even if it very good to see how it works. I already now feel this will become a fun season. The difference of being a F3 driver this year is much bigger than I first thought. You can easily tell that British F3 is “top of the line” over here, witch makes the media, the audience, the teams and last but not least the drivers extra fired up and interested. We have to see how it all will work out. This Easter will be the first for a while that I can spend on our annually snow mobile tour to Gördalen and the Swedish mountains. But on the other side life is still great when you instead drive a F3 around Oulton Park that weekend!

my best

Sebastian Hohenthal
top    #390
top    #389
top    #388
top    #387
top    #386
top    #385
top    #384
top    #383
top    #382
top    #381
top    #380
top    #379
top    #378