Tuesday 30 January 2007
Vad händer?

Julen 2006 är förbi och nyligen la sig snön lite sent hemma i Mora. Tro inte att jag låst in mig i någon finsk bastu under ledigheterna. Nej då! Nu är det dags att bryta tystnaden här på hemsidan. Allt fler och fler svenskar gör klart och ordnar det sista inför säsongen 2007. STCC verkar få ett uppsving där många företag går in och satsar. Mycket bra och kul för svensk motorsport tycker jag. Tro inte att jag är på väg till STCC för det. Nejdå. Kolla bara på Janne Flash, han kör ju fortfarande trots att han inte bara är dubbelt så gammal som mig, han är dubbelt så tung också!

Nyligen kom jag hem från USA där jag besökte Daytona, Sebring och Kennedy Space Center. Jag träffade team där borta som är intresserade att göra något i Europa inför denna säsong. Eftersom jag själv knappt har någon aning om hur det fungerar i de olika klasserna där borta så tog jag med mig min ingenjör från England och gav oss av. Väl hemma i Sverige har arbetet fortsatt med diverse turer hit och dit.

Vecka 3 hade jag min teamchef Richard Dutton på besök. Richard anser jag vara en mycket bra rådgivare inför kommande vägval. Hans ord väger tungt och de är också de vi jobbar efter just nu. Inget är klart men ett kontrakt är inte långt borta. Ända sedan vi vann mästerskapet på Silverstone förra året har jag jobbat flat-out för att få till något bra 2007. Mitt mål har alltid och kommer alltid att vara att sitta i ett erkänt bra team där jag kan göra mitt jobb och koncentrera mig på det jag skall göra. Det kommer jag inte tumma på. Detta mål gör att prislappen blir högre och jobbet blir tyngre. Dock bara till en början eftersom allt blir lättare då jag fått ihop pengarna till ett bra team. Min verklighet är inte att skriva på i oktober hösten innan för att sedan testa allt som går, gärna bortåt 20-25 dagar innan jul och den riktigt säsongen och de riktiga testerna drar igång. Vilket är precis vad många gör. Nu verkar det vara mer så än någonsin. Det är det bästa sättet så länge du verkligen går ut och är snabb på en gång säsongen drar igång vilket jag anser är ett krav. Om man ändå inte hänger med får man se sig om, det är det bästa sättet, men det dyraste. När jag tog steget till Formula Renault skrev jag på i Januari och testade några dagar innan säsongen var igång. Det gick bra då. Jag hoppas kunna göra det igen.

I förra veckan var jag tillsammans med Hello Sweden nere i Portsmouth och höll föredrag för 80 st av Lindabs Europachefer. En kul tillställning där det bjöds på rejäl gokartköring. Vidare höll jag innan jul föredrag för ÖhrlingsPricewaterhouseCoopers här i Mora. På torsdag är det dags bekanta sig med 90 personer från Beckers då de har en gokartaktivitet i Stockholm.

Som sagt full gas!

Mvh

Sebastian Hohenthal
What´s going on?

Now the christmas is long gone and recently also the missed winter finally came to Mora, a bit late but anyway. Now don´t think I have been spending my time in any Finnish sauna during the holidays. No not at all! So it´s about time I break the silence here at the website. More and more Swedes releases their plans for 2007. Swedish Touringcars looks to be even better next year with new sponsors coming in. Good for Swedish motorsport I think. Don´t think I am on my way home to touringcars as many of my older Swedish driver colleagues.

Recently I got back home from America where I visited Daytona, Sebring and squeezed in a visit at the Kennedy Space Center. I met up teams that were interesting in doing things in Europe for 2007. And since I barely know anything about the series over there I brought along my British engineer. When getting back home the work has continued on many levels.

Two weeks ago my Fortec team boss Richard Dutton paid me a visit. Richard I regard as a good advisor considering my position and career choices. Nothing is signed yet but it is just a matter of time. All the way since the Silverstone race in October I have been working on getting a good deal for 2007. I ambition is always to be in a good team, in a car in witch I can perform. It will a bit more expensive but it is a lot easier betting the funding than performing in an uncompetitive race car. Once in a fast car it is up to me to perform at the top. I have done it before and am counting on being able to do it again.

Last week I was with the Hello Sweden crew down in Portsmouth entertaining 80 of the company Lindab´s European managers. A fun event with a lot of go-karting. Before Christmas I did a presentation for ÖhrlingsPricewaterhouseCoopers in Mora and later this week I am off to Stockholm to do another driving activity.

And as usual it has to go fast!

Best regards

Sebastian Hohenthal