Friday 10 November 2006
Första gången på Paul Ricard

Under torsdagen hann jag precis mellanlanda i Sverige innan jag nu flyger vidare till England till helgen. Förra söndagen var det BTCC prisutdelning i Birmingham, där fick jag ta emot priset för årets seger. Utöver det bjöds det på bra show och ett helt gäng med racingfolk. Gott!

Sen var det bara att dra från England vidare till Marseille.

I onsdags morse gjorde jag både premiär i World Series bilen och mina första varv på den högteknologiska testbanan Paul Ricard i södra Frankrike. Som en extra krydda för segern i Formula Renault serien fick jag som pris att testa World Series på Paul Ricard banan. 30 varv stod till mitt förfogande. Renault racern med 425 hk, paddelväxlar och kolfiberbromsar gjorde ett fint intryck på mig. Bilen i sig skiljer sig en hel del från min racer i England, men väl ute på banan kom jag in ganska snabbt i kröningen.

Trots en hel del mer hästar än det jag är van vid betedde sig bilen ganska lika den jag kört i år. Chassit har enorm potential och klarar lätt av motorns styrka. Farten rakt fram vänjer man sig annars vid ganska snabbt, men det är ett ruskigt bra grepp i kurvorna och bromsarna tar enormt bra. Jag tackar Renault för testen. Det enda jag önskar just nu är att jag fick hela dagen på mig - bilen var ju riktigt skoj!

Mvh

Sebastian Hohenthal
The first time at Paul Ricard

On Thursday I just touched down in Sweden for a short while before I again will be off to England over the weekend. Last Sunday I was at the BTCC award ceremony at Birmingham where I got to receive the trophy for first place in the Formula Renault Series. Apart from that there was a good show and a whole bunch of racing people. Nice!

Then I got on from England to Marseille.

Wednesday morning I both made my first outing in a World Series car and my first laps at the Paul Ricard High Technology Test Track (HTTT) in the south of France. To spice up the championship victory I was awarded a test from Renault in a World Series car at Paul Ricard. I was given 30 laps. The Renault racer with its 425 hp, paddle gear shift and carbon fiber brakes made a good impression. The car is quite different from the car I raced in this year, but once out on the track I pretty quickly got into the driving.

Even if it had more than twice as many horse powers than what I have been used to it behaved quite similar. The car has tremendous potential and easily handles the power from the engine. The straight line speed you get used to pretty much right away, but the car generates a great amount of grip in the corners and the brakes are really good. I thank Renault for the test. The only thing I would have wished for is to have been able to do the rest of the days testing - the car was that much fun!


Best regards

Sebastian Hohenthal
top    #468
top    #467
top    #466
top    #465
top    #464
top    #463
top    #462
top    #461
top    #460
top    #459
top    #458
top    #457
top    #456
top    #455
top    #454
top    #453
top    #452
top    #451
top    #450
top    #449
top    #448
top    #447
top    #446
top    #445
top    #444
top    #443
top    #442
top    #441