Saturday 15 July 2006
Pallen igen i helgens andra race

Efter Lördagens batalj mellan Sebastian Hohenthal och Patrick Hogan så var allt ordnat för en dramatisk fortsättning idag när helgens andra race skulle köras. Hogan startade racet från pole med Seb brevid sig.

Starten gick lungt till och båda förarna höll sina positioner. Sebastian hade gjort en del setup ändringar sedan gårdagen och bilen var nu kontsant snabb under hela racet. Under de inledande varven så fortsatte de två där de slutade innan Hogans avåkning i förra racet, med Seb jagandes mindre än en sekund efter.

På varv sju kom säkerhetsbilen ut vilket troligtvis förstörde den bästa möjligheten för Seb att komma förbi på den svåromkörda Croftbanan. Under de föregående varven hade Hogans bakvagn blivit halare och halare och ett bra slagläge närmade sig. Det lugnare tempot bakom säkerhetsbilen gjorde att irländarens bakdäck kunde återfå sitt fäste.

Från omstarten så fortsatte de två sitt jagande till mål 10 varv senare med ungefär en sekund mellan varandra. För vinst får man 32 poäng och en andraplats ger 28 poäng. För Sebastians del var det bra att på näst sista varvet kunna notera det snabbaste varvet, om än med bara med 5 tusendelars(!) marginal. Därmed kan han addera ytterligare 2 poäng till de 28 och har nu totalt bara 8 poäng upp till Hogan i sammandraget.

Det brittiska Formula Renault mästerskapet fortsätter om två veckor på Donington Park.


-----------------------------------------------------------------

Lördag 15/7 - Seb vs. Hogan 28-0

”Nu är jag med på allvar igen. Äntligen skedde det vi gått och väntat på sedan början på säsongen, att Hogan skulle falla på eget grepp och köra av!” säger en nöjd Sebastian efter dagens race på Croft.

Pole-innehavaren, irländaren Patrick Hogan tappade ledningen i loppet direkt i starten till Sebastians teamkompis i Fortecstallet, Sam Bird - och fick under de första varven fullt upp med att hålla svensken bakom sig.

Sebastians bil var riktigt snabb under de inledande varven och han stressade Hogan hårt. Irländaren körde riktigt defensivt vilket gjorde att Sam Bird lätt försvann i lednignen.

Med 5 varv kvar av loppet så kom misstaget från Hogan då han la ytterhjulparet utanför banan och snurrade av. Efter att Sebastian fick andraplatsen till skänks så fanns inte några möjligheter att avancera vidare då Bird hade närmare 10 sekunders ledning. Seb kunde inte heller notera ett snabbt varv, som i så fall skulle kunna ge honom 2 extra poäng, då hans däck hade gått för varma i jakten på Hogan.

Resultatet blev till slut en trippel för Fortecstallet med Bird, Hohenthal och italienaren Fabio Onidi, som klev upp på pallen för första gången. I serietabellen är det nu bara 6 poängs marginal i toppen mellan Patrick Hogan och Sebastian.

I morgon Söndag går helgens andra race.

-----------------------------------------------------------------

Lördag 15/7 - Första led igen i kvalet på Croft

Efter kvalet till helgens race på Croft så startar Sebastian 3:a och 2:a i de två tävlingarna efter att ha varit mindre än en tiondel från pole i båda racen.

”Jag var snabbast i den första sektorn i båda kvalen men fick inte till några pefekta varv av olika anledningar. Men jag har en bra race-setup inför tävlingarna, där den första går redan nu i kväll kl. 17.00 svensk tid.”

Loppen går att följa live på www.msttiming.com, där även kompletta resultat från kvalen finns att se.
Closer than ever

After passing the midway point in the 2006 championship Sebastian Hohenthal and his Fortec team is now closer than ever to the championship lead in the British Formula Renault championship, running only 8 points behind the lead.

With recording two second places last weekend at Croft, a circuit he previously always have found difficult, he now have closed the gap to Irishman Patrick Hogan from 34 to 8 points.

“It was good that I managed to push Hogan to make that mistake and going off in race one. We have been waiting for that all season long so that we could get closer in the standings”, Seb said after the weekend. “I tried to repeat the tactics in the second race, but the safety-car probably saved Hogan this time when his rear tires got the possibility to cool down.”
top    #646
top    #645
top    #644
top    #643
top    #642
top    #641