Wednesday 21 June 2006
På jakt!

Nästan lika glad blev jag igår när Sverige gjorde 2-2 mot England som jag blev över segern på Knockhill i helgen. Skönt att bollen gick in, en 2-1 furlust mot England skulle kunna bli påmind resten av säsongen där borta.

Helgen i Skottland blev nog en av de bästa såhär långt. Jag kvalade i Pole Position till race 1 med 3 tiondelars marginal ner till tvåan. I andra kvalet ledde jag med god marginal ända till slutet av passet då jag fick se mig slagen med ynka 27 tusendelar. Så kan det gå när jag slappnar av för mycket. Tyvärr blev det andra kvalet rödflaggat när det återstod tre minuter. Inget jag skyller på eftersom det är lika för alla och någon lyckas ju alltid ta pole ändå, men rödflaggat blev det.

Efter två fina dagar blev det lagom till söndagen dags för regn. Knockhills nyasfalterade banan som för övrigt hade varit riktigt skojjig att slänga runt Renaulten på, skulle nu utforskas med regndäck. Starten i första racet gick smärtfritt och jag tog ledningen. Efter tre varv hade jag en lycka på 5.5 s före tvåan. På väg ut på varv 4 så dök safetycar ut och efter att ha kört något varv efter den valde race ledningen att rödflagga heatet och göra en omstart på grund av en lite värre krasch. Typiskt att få börja om från början igen. Det kändes precis som när jag gick i skolan och råkat av misstag plugga in något helt annat än resten av klassen för att sedan bli påmind av läraren. ”Det är bara att gå hem och ägna resten av helgen åt sidorna 60-150, Ha de bra!” Fast nu var det ju racing och det är skojjigare. Omstarten gick bra och jag tog ledningen och drygade ut den. Mot slutet av racet kom safetycar ut igen för att sedan gå in igen och låta oss köra färdigt, med seger och snabbaste varv som resultat!

I race två tappade jag Hogan i starten, men jag hade god häng på honom och under varv 3 dök jag på innern upp jämsides med honom. Han valde att vrida in med resultatet att jag for av banan och han fick två poäng på licensen. Hjulupphängningen på min bil skadades och det tog lång tid innan jag fick fart på motorn igen. Jag kom ut precis före ledaren, ett helt varv efter. Som tur var gick bilen att köra och jag började jaga ikapp de andra. Jag lyckades dra ifrån ledaren och ta in på övriga fältet. När tolv varv återstod och jag hade snabbaste varv med över en halvsekund till näst snabbaste bil mötte jag min svenske kollega Daniel som låg upp och ner på startrakan. Racet rödflaggades och avbröts direkt. Det kändes enormt synd då det återstod hela 12 varv och jag hade precis fått fart på min trasiga bil, men men.

Trots ett sämre resultat i det andra racet är jag glad och nöjd ändå. En pole, en vinst och två snabbaste varv. Hogan lyckades ta sig upp till tredjeplatsen med tur och flyt, nu får han se sig om för vi kommer att jaga som aldrig förr!

Mvh: Sebastian Hohenthal

On the hunt!

I got just as happy when Sweden scored their second goal against England as I got then I won at Knockhill last weekend. Such a relief when the ball touched the net at the end, a 2-1 lost would follow me for the rest of the year back there.

The weekend in Scotland did become the best of the season so far for me. I qualified on pole position for race one with 3 tenths back to second. In the second session I was topping the charts with a comfortable margin all the way to the end, but was eventually beaten with 27 thousands of a second. That is what happens when you get too comfortable. Unfortunately the session got an early end when the red flags were brought out with three minutes to go. Not something I can blame anything for since it is always the same for everyone, and in the end someone always get pole. But red flagged it was.

After two beautiful days it started to rain just in time to the first race on Sunday. The resurfaced Knockhill track, that actually was quite fun to throw around the Renault at, was now to be experienced with wet-weather tires. The start from pole was made without problems and I took the lead. After three laps I had a 5.5 sec gap down to second. Going out to lap four the safety-car came out and after a lap the race was red-flagged because of a more serious incident. So typical that I had to do it all over again! Felt a bit like in school when you accidentally studied the wrong pages and was reminded by the teacher. “You just have to go home again and spend the whole weekend studying pages 60-150. Have a nice day!” But now we are talking racing and it is so much more fun! The restart went well. I retook the lead and extended it. Towards the later stages of the race the safety-car came out again for a few laps. With a lap left it went in and let us finish it off out on the track, with a win and the fastest lap as the result for me!

In race two I lost Hogan in the start down to third, but I had no problems keeping up and on lap three I made the move down the inside of him. He choosed to turn in on me with the result that I spun off, and he got two points in the license. The suspension on my car was then a bit damaged and it took a while to get the engine started again. I was back out just in front of the leading cars and a whole lap behind. Luckily my car was still driveable and I set off to try to catch the back markers. I left the leader behind and started to catch in on the rest. With twelve laps to go I had got the fastest lap with over half a second, and coming out on the main strait I caught up to my Swedish compatriot Daniel Roos, that was stranded upside down in the middle of the track. The race was red-flagged and ended right away. A bit of a shame considering I just had got up to speed in my limping car, but anyway…

Beside the less successful result from my side in the second race I am still happy and satisfied. Championship leader Hogan got third in the second race with a good portion of luck, but now he have to watch his back when we all will be all over him like never before!

Best regards

Sebastian Hohenthal
top    #660
top    #659
top    #658
top    #657
top    #656
top    #655
top    #654
top    #653
top    #652
top    #651
top    #650
top    #649
top    #648
top    #647