Monday 15 May 2006
Action på Oulton Park

Efter helgens race på Oulton Park verkar detta mästerskap bli riktigt intressant och spännande. En hel del avåkningar resulterade att många värdefulla poäng försvann för både mig själv och några vassa konkurrenter. Med tanke på att vi bara får räkna bort 2 st race av de 20 som vi kör under 2006 har redan några satt kniven mot halsen. Fortsättningen kommer bli spännande!

Fredags testerna på Oulton Park kändes enormt mycket bättre än de vi gjorde på Brands Hatch inför säsongens premiärrace. Nu hade vi bra kräm i motorn och bilen kändes rätt. På de två 45 minuters passen slutade jag 3:a respektive 2:a tätt bakom de framförvarande bilarna.

Lagom till lördagens kval hade ett skyfall dragit över banan och eftersom vi var den första klassen ut på lördagen direkt till kvalet byttes de nya slicksen till regndäck. Början av kvalet gick som det skulle och vi var uppe i listan. Mot slutet av de 20 minuterna som vi sladdade runt på började banan torka upp. Jag fick helt enkelt, rätt och slätt inte till det. Vi halkade från toppen till sjätteplats i kval 1. Kval 2 bjöd till en början på upptorkande banan. Slicksen var tillbaka och även denna gång blev banan snabbare och snabbare. Jag hade ett tag pole position samtidigt som tiderna stadigt blev bättre. 6 minuter från slutet kom jag i full fart in mot Druids (snabb kurva som tas med 5:ans växel) där en hel flock flaggvakter stod och viftade med gulflagg. Ett litet gäng bilar hade lyckats dragit av precis i den kurva där duggregnet hade övergått till lite större droppar. Passet blev rödflaggat i väntan på bogsering av vraken som stod kvar. Passet startades sedan med 5 minuter kvar. Då hade dock regnet trillat ner ordentligt och det fanns inget någon kunde göra. Jag slutade femma och kom i mål på samma tiondedel som trean körde in på. Tyvärr räckte bara med några futtiga hundradelar för mig att halka ner två platser. Det är tätt!

Till race 1 som kördes på lördags kväll blev det dags att ta fram regndäcken igen. Denna gång skulle två och två stå precis sida vid sida med varandra. Förra året resulterade det i en volt och masskrasch i första kurvan. Starten gick och jag fick till den precis som jag vill. Några bilar touchade ihop framför och jag kom både ikapp och förbi. In i första kurvan var jag jämsides med ledaren. Jag såg min chans att göra årets start och jag tog den. Jag låg på innern medan han i sin tur hade trean på yttern av sig. Jag fick en tryckare och snurrade ut i spenaten. Samtidigt hade kraschen dragit med sig några till förare som delade samma öde. Jag kom ut igen som siste man och körde upp mig till 14:e plats.

Race 2 blev en tightare historia där jag blev torpederad mitt i racet och halkade ner till sjunde plats. Jag gick i mål som 6:a i ett pärlband med bilar efter vinnaren.

Allt känns bra inför Thruxton, nu måste vi bara kugga upp vårt arbete ännu mer och jobba hårdare. Jag kommer att sticka över till England redan nu till helgen igen för att se hur några av mina gamla konkurrenter kör i Formel 3 och sen kommer det att bli några dagar i verkstan tillsammans med teamet.

Mvh: Sebastian Hohenthal
Action at Oulton Park

After the races this weekend at Oulton Park the championship look to become really interesting and exciting. A few visits off track meant that I lost a few valuable points, just like a few of my competitors. When considering that we are allowed to take two finishes of twenty out of the equation when the championship calendar is completed, many of us are under a lot of pressure for the remaining part of the season. The remaining part will be thrilling!

The Friday tests at Oulton Park went miles better than what they did at Brands Hatch leading up to the premiere. Now the engine worked well and the car felt right again. In the two 45 minute sessions I ended third and second respectively, close behind.

Just in time before the Saturday qualification the track had just become wet and since we were the first category that went straight out to qualification the slick tires was switched to wets. At the beginning things went good and we were up at the sheets. Towards the end of the 20 minutes we were sliding around when the track started to dry up. I did simply not get it right. We then went down from the top of the sheet to sixth to the first race. In the second session the track continued to dry up. The slicks came back on and also this time the lap times dropped during the session. I held pole position for a while as my times was quicker each lap. 6 minutes from the end I was approaching Druids (fast corner taken in fifth gear) at full speed when I saw a bunch of waving yellow flags. A small group of cars had managed to get off. That in the single corner in witch the rain had just again started to fall. The session was red flagged to get them out of the way. It was restarted with five minutes left but now it was wet again and no chance to make a serious attempt. I finished in fifth on the same tenth, only a few hundreds away from third. It is close!

Just in time to race one at Saturday evening it was time to get the wet weather tires on the car again. At this track we line up really close next to each other. Last year it resulted in one car flipping over and a multi-car pile-up in the first corner. The lights went off and so did I. A few cars ahead of me touched, so I both caught up and got through. Into the first corner I was side by side with the leader. I saw my chance to make the start of the year and took it. I was at the inside with him on my outside as he had the third placed car on his outside. I then got a push and ended up spinning off like a lawnmower. I also got some company off track but when everyone had passed I could get back out. Dead last but anyway. To the end I had got back up to fourteenth.

Race 2 was a closer story in witch I was pushed sometime in the middle of the race and got down to seventh. I was later sixth over the line, only, 2.2 seconds behind the winner.

Everything now feels good ahead of Thruxton. Now we only have to gear up and work harder. I will again be over to England already now to this coming weekend to watch some of my old competitors in Formula 3 and to spend some days in the workshop with the team.

Best Regards

Sebastian Hohenthal
top    #734
top    #733
top    #732
top    #731
top    #730
top    #729
top    #728
top    #727