Wednesday 5 October 2005
Där satt den!

Äntligen! I säsongens allra sista tävling fick vi till det. När race 2 var över fick jag stå högst upp på pallen och segern tillhör hela teamet som har gjort ett fantastiskt jobb.

Det hela började på tordagens officiella tester på den för mig nya Brands Hatch GP slingan.
Varvet runt Brands Hatch blev nu runt 1minut och 24 sekunder långt. Några nya ”håriga” och grymma partier som skulle visa sig vara kostsamma för många av de förare som drog på sig ordentliga krascher under test, kval och race. Efter fyra timmar och en riktigt solig dag slog vi till och var snabbast på banan. Speeden från Silverstone fanns på plats och bilen gick som en raket. Roligt att vi kunde vara snabba på den nya banan och också på säsongens allra sista officiella test då vi toppade det första.

Det blev en tidig morgon på lördagen och vi åkte ut på kval 1 direkt under upptorkande förhållanden. När det är upptorkande blir det alltid lite lotteri hit och dit med tider eftersom du med största säkerhet vet att hela passet kommer att avgöras på det sista varvet. Den förare som då får ett fritt varv och får flaggan sista av alla sitter långt fram inför racet. Jag gjorde tvärtom. Ut på sista varvet, allt känns perfekt jag hade god marginal till bilen framför och när jag kommer till banans näst sista kurva blir det trafik och där rök min chans till en bra tid. Trettonde plats blev lotten och jag var inte nöjdast i depån.

Ut till andra kvalet som nu gick på en helt och hållet torr banan. Vi var med där framme under hela kvalet och jag slutade trea. Det var tätt mellan oss tre första, sen var det några tiondedelar från mig till fyran och det är alltid skönt att slippa vara jagad med blåslampa.

Första racet gick sent på lördagen och precis innan vi skulle ut drog ett riktigt busväder över banan och mekanikerna sprang fram och tillbaka med regndäcken. Spänningen inför racet blev ännu större. Ingen av testerna eller kvalen hade gått på en helt blöt bana och jag tänkte att många kommer vara avvaktande under de inledande varven.

Starten gick bra och varvet efter låg jag sexa när säkerhetsbilen kom ut. Efter säkerhetsbilsperioden hade jag en hård fight med min teamkompis där jag till slut kunde passera på utsidan i kurvan som leder ut på banans längsta raka. Han stängde bra och jag såg A1GP racet som gick på Brands förra helgen och Piquet Jr lyckades med konststycket att köra om på samma ytter fast när det var torrt. Varför inte? Kör du om där överraskar du i alla fall, och det gick. Ut på sista varvet kom jag även förbi McIntosh och en fjärdeplats var ett faktum. Kul race!

I race nummer 2 stod jag trea och bara jag fick till en bra start så skulle det bli spännande. På något sätt så sköts jag iväg som kulan i ett gevär och i första böj var jag jämsides med Jarvis och McIntosh fast jag hade innern och inte en enda tanke på att släppa in någon. Det blev bökigt i de första två kurvorna, men sen fick jag lite andrum och en lucka till tvåan. När det återstod 9 varv så dyker gulflaggorna upp och ”Safety Car” skyltarna hängdes ut. Typiskt var det enda jag hann tänka. Efter ett varv var vi igång igen och nu var det bara att fortsätta bygga en lucka. Det var då som racet höll på att ta slut. Jag laddade på för mycket i en av de snabba kurvorna och körde lite för brett i kurvan där de tuffaste krascherna hade varit. Ett snabbt raggarställ där jag som tur var höll mig på banan fick mitt hjärta att stanna till för en sekund, men det gick och jag fick en lucka lagom tills säkerhetsbilen kom ut för andra gången och nu var det bara fyra varv kvar. Nu var pulsen hög igen. När vi släpptes fria och körde de sista varven till mål hade jag en lucka till tvåan och säsongens första seger i den för mig nya Renault klassen var ett befriande och mycket härligt faktum!

Så som teamet har kämpat. Så som vi har haft det tungt ibland och så som vi alltid har kommit tillbaka och kämpat vidare. Denna seger tillhör Fortec Motorsport och alla kämpande mekaniker, ingenjörer och resten av familjen. TACKAR!

Seb
Yes, finally!

At last! In the last race of the season everything finally worked out for us. When race two had come to an end I could step up to the top step on the podium and the win belongs to everyone in the team that has done a fantastic job.

It all started in official testing on the Thursday before at the, for me, new Brands Hatch GP circuit. The lap around Brands was now covered in 1 minute and 24 seconds. A few new “hairy” and unmerciful corners that turned out to become quite costly for the drivers that visited the barriers over the weekend. Over four hours on the sunny day we were at our best and were fastest. The speed from Silverstone was still there and the car went like a rocket. It was good to end the last test where we started out the first test of the year, on top!

It became an early start on Saturday when we went straight out for qualifying on a drying track. When the track is drying it is always a bit of a lottery when your last lap at the end should become your fastest. The drivers that will make the best lap in the absolute dying stages will thereby end up high on the grid. I did it the other way around. Starting my last lap, everything went perfect and I hade a good gap up front. When I later approach the penultimate corner I hit traffic and my chance of a competitive time was long gone. Thirteenth position and I was far from the happiest person in the pit.

Going out in the second session the track was completely dry again. I was up there all session long and ended it in third. It was close between us three at the top, but back to those behind we had a few tenths and it is always better not to have anyone breathing down your neck.

Race one took place late Saturday afternoon and just as we would go out on the track the skies opened up and all mechanics where running around switching to wets. Now the tension became even higher. Nobody had driven the track in the wet and my guess was that others would be quite cautious in the opening laps.

The start went well and after a lap I was up to sixth when the Safety Car was brought out. After the “SC”-period was over I had a hard fight with my team mate, who I finally was able to pass on the outside in the corner that leads out on the longest straight of the circuit. He closed the door quite effectively, but I saw the A1GP race from Brands last weekend and there Nelson Piquet Jr. managed to get by at the same place on the outside in the dry, so why not? If you make the move you at least take them by surprise, and it worked out! Going out on the last lap I also managed to get past McIntosh and I was fourth in the end. Fun race!

In the second race I lined up in third and if I only got a good start it would get exiting. Somehow I shot away like a bullet off the line and into the first corner I was side by side with Jarvis and McIntosh. But I held the inside line and had no thought whatsoever to let someone in. It was tight in the first couple of corners but after that I got some space to those behind. When it was nine laps remaining the yellow flags started waving and the “Safety Car”-signs were shown. “Typical”, was all that struck my mind. A lap later we were back going again and now I had to start rebuild my gap. It was then the race almost came to an end for me. I went a little too fast into one of the faster corners and almost slid off at the same place that the most serious accidents had taken place over the weekend. A big slide made my heart stop for a second, but it went well and I managed to pull away a bit more until the Safety Car was back out again. Now there was only four laps remaining and my pulse was back up. In the restart and over the final laps to the finish I held my gap and the first win of the year in the, for me, new Renault category was a big relief and a very wonderful fact!

Like the team have been working. Like we have been thorough hard times, and like we always have came back and moved on. This victory belongs to Fortec Motorsport and all hard working mechanics, engineers and the rest of the family. THANKS!
top    #904
top    #903
top    #902
top    #901
top    #900
top    #899
top    #898
top    #897