Monday 19 September 2005
Nytt rekord på Silverstone

De brukar vilja att man alltid skall ta det bästa först och koncentrera sig på det dåliga efter.

Lika bra att vi gör så nu med! Dagens höjdpunkt var att jag satte snabbaste varvtid i race nr2, denna tid betydde också att en svensk förare har varvrekordet på Silverstone.
Bättre än så blev det inte och nu tar vi allt från början.

Vi gick direkt ut på kvalet utan träning och jag visste att det skulle bli lite gambling med setup och spårval. Formel 1 bilarna testade för fullt på banan under tisdagen till torsdagen. Det var kul att vara där och spana in Alonso och grabbarna, men hur skulle deras intensiva testprogram påverka banan. Förra året körde vi på hela deras slinga, men i Renault bilarna fick vi köra på den kortaste av Silverstones tre sträckor. Direkt ut på kvalet och jag slutade sjua i det första och sexa i det andra. Jag var två tiondedelar efter i båda kvalen. 24 bilar inom en sekund och bara det säger en hel del. Marginalerna är små och med ett helt perfekt varv hade lördagen sett lite ljusare ut, men men.

Lagom till race 1 var banan hälften torr och hälften fuktig. Jag var laddad och jag gillar sådana förhållande mycket. Det finns alltid lite extra att ge och man kan alltid ladda på fast man inte tror det skall hålla i. Starten gick inge vidare. För mycket hjulspinn och jag tappade två platser. Lagom till andra kurvan började alla framför att köa och jag trodde min lycka på yttern skulle hjälpa mig igenom hela svängen. Det började bra och jag tog mig upp jämsides med mästerksapsledaren när han plötsligt fick en smäll och i sin tur drog med sig mig ut i sanden. Tre bilar blev ståendes i andra svängen och jag var en av dem. För första gången i år fick jag kolla på när resten av racet kördes. Tråkigt, men det finns inte mycket att göra. Kul var det att kolla på när det nästan blev slagsmål mellan de två andra förarna. Alla är så hetlevrade och har de inte boxats tillräckligt på banan så ska det kännas utanför bilarna också tycker många.

I andra race fick jag en mycket bättre start från min sjätte ruta och jag tog mig direkt upp på femte plats. Hundra meter längre ner på rakan blev det karambolage och bilen framför mig ställde sig på bromsen och jag blev mer förvånad än mina mekaniker blev förra helgen då de fick smaka på djungelvrål. Jag som precis petat i nästa växel drog rakt in i bilen framför.

Min framvinge som jag bara några timmar innan berättat för ditresta om hur viktigt det inte är att skada den hängde och dallrade ner på vänster mot framhjulet. Med ett stort hål i nosen och punktering på ena framdäcket och dålig styrning tog jag mig tillbaka till depån där teamet stod och väntade med nya grejjer. Det viktiga var att få fart på bilen igen och ut på banan igen för att jaga snabbaste varv.

Fyra varv senare och för att inte glömma den berömda silvertejpen, eller om jag får döpa om den till paniktejpen var bilen körbar igen. Jag kom ut på banan med ett mål. Att visa vad jag går för.

Det gick på ilska och jag satte snabbaste varv och ett nytt banrekord för Silverstone banan.


Mvh: Sebastian Hohenthal
New record at Silverstone

They usually want you to first focus on the good things and then later take the bad.

So we better do just that! The highpoint of the day was that I recorded the fastest lap in race two, witch also means that I now got the official lap record at Silverstone.
That was the highpoint, but let’s take it all from the beginning.

We went strait out to qualifying without any testing and I knew it would become a bit of a gamble with setup and corner lines. The Formula 1 cars had used the track for testing from Tuesday to Thursday. It was good to experience their running close up but how would their intensive test program affect the track? Last year we used the full GP circuit but this year in the Renault we settled with the shortest of the three layouts. Right away out for qualifying and I ended in seventh and sixth respectively, around two tenths behind in both sessions. 24 cars within a second tell a lot, and with a perfect lap the Saturday would have been a bit brighter, but anyway…

At the time for race one the track was half wet, half dry. I was pumped up and really like these conditions. You can always push a little harder than you think. The start was not that good. Too much wheel spin and I lost two places. In the second corner everyone cued up on the inside and I saw my chance on the outside. At first it went pretty well but as I was side by side with the championship leader he got a push and took me with him out in the sand trap. Three cars ended their race there and I was one of them. For the first time this year I had to watch the running from the side. A bit of a shame but not much I could do about it. Fun though, was to watch what almost became a fight between the other two. Everyone are so hot tempered and just as they had not bumped into each other enough on the track, a lot of people obviously thinks it should hurt a bit outside the cars as well.

In race two I got a much better start from my sixth position and was right away up to fifth. Hundred meters down the strait it became a big mess and when the car in front suddenly braked I became just as surprised as my mechanics was last weekend when they got to taste the “Jungle Screams”. I had just put in the next gear went strait into him.

My front wing that I just a couple of hours earlier had told people the importance of was now hanging down in front of my front wheel (see pics in the photo section). With a big hole in the nose and a front wheel puncture with lousy steering as a result I went back to the pits where the team waited with some new stuff. Now it was important to get the car going again to go out there to set the fastest lap.

Four laps later the car was drivable again partly thanks to the famous duck tape, or perhaps I should from now on call it the “panic tape”. I was back out there again with just one target; to show everyone what I am capable of!

It was made on sheer anger but now the lap record at Silverstone is mine!

Best Regards

Sebastian Hohenthal
top    #914
top    #913
top    #912
top    #911
top    #910
top    #909
top    #908
top    #907
top    #906
top    #905