Monday 12 September 2005
Bäst hittills!

På Donington Park i helgen så ingick det brittiska Formula Renault 2.0 mästerskapet i Renaults World Series evenemang. World Series innehåller normalt Europacupen i Formula Renault 2.0 med alla de bästa teamen samt de välbyggda och högljudda 3.5 liters V6 formelbilarna som for iväg som skott på banan. Med många viktiga team och personer på plats var de upp till var och en av förarna att visa vad vi går för här borta.

För mig var det första gången på Donington Parks långa GP slinga. Vi hade fyra timmars test på onsdagen innan och jag visste att det borde räcka med många varv för att komma in i banan före slutet av passet. Redan efter 15 varv när jag skulle gå in för lite mer eld i tanken blev jag (pga nya regler) slussad in i besiktningsplatsen vid sidan om banan. På vägen dit lyckades jag skrapa i ett brunnslock som var tillräckligt högt för att slå hål på golvet. Ingen blev mer förvånad än mig själv när det tog stopp. Ett dumt misstag som visade sig ta lång tid att reparera. Så om jag inte visste det innan så har jag numera koll på att min 240, som lätt kan kastas runt var som helst, är lite högre än Renaulten! Jag kom ut i slutet och jag fick några viktiga varv bakom mig även om inte tiderna var mycket att hurra för.

När det inte går som det ska och allt känns nattsvart finns det två saker att göra. Antingen ge upp och bli lika nattsvart själv, eller så får man fundera på vad som inte gick så bra, hitta en lösning och gå vidare. Jag ville gå vidare, så nu var det dags att få resten av grabbarna på ett gott humör. En Djungelvråls påse hade hittat sig över till Donington. Samma ögonblick som grabbarna stoppade sin första Djungelvrål i munnen blev stämningen god igen och en tung dag byttes ut mot roliga miner och frågan är om jag kan bjuda på något mer till dem?

Efter några roliga kvällar hos teamchefen var det redan en regning lördag och dags för kval till första racet. Det kändes bra direkt när jag kom ut. Efter helgen på Knockhill var jag inte nöjd med min körning och var därför extra taggad att ladda på. Jag var med i toppen och slutade trea. Trots att vi hade haft P1 ett tag var det ändå ett bra kval. Kval nummer två var också en blöt historia.

När det återstod fem minuter passerade jag mållinjen och fick tecken om att vi låg med i toppen. Jag valde att ladda ännu mer. Jag tog mig igenom Old Hairpin och upp för backen mot nästa kurva som skulle tas på femman med full gas enligt min önskelista. Plötsligt tappade jag bakändan och for ut i gruset. Jag kom ut igen, men tyvärr hade banan blivit ännu snabbare på slutet och jag for ner till nionde rutan. Ibland vinner du något och ibland förlorar du något. Jag laddade i alla fall på och låg bra till så länge jag var med och lekte.

I första racet tog jag mästerskapsledaren i starten och körde i mål på säsongens bästa resultat, en andraplats! Jag var inte långt ifrån vinnaren i mål. Bilen gick bra på regnet och teamet hade gjort en enorm comeback efter testen och tack vare dem var jag tillbaka på pallen inför alla Europateam.

I race två körde jag upp mig till en sjätteplats och i en av hårnålarna tog jag mig upp på innern och förbi killen som låg femma. Till min förvåning försökte han att rädda sin placering och hålla kvar på yttern. Ett mycket dumt drag som resulterade i att han drog in i mitt vänstra bakhjul och bröt av min vinge som i sin tur åkte in i mitt hjul. Han snurrade i sin tur av medan jag kom vidare med ett så kraftigt rykande bakhjul att det kunde få vilken burnoutsugen raggare som helst att dregla. Det gick inte så snabbt efter det, men jag hade enorm tur att däcket höll hela vägen in i mål där jag bärgade en sjundeplats.

Denna helg känns ändå som en av säsongens bästa och det blir bara hårdare och hårdare inför de sista två rundorna som är kvar. Nu stannar jag här borta denna vecka för redan kommande lördag är det dags för kval på Silverstone. Det blir spännande här och hemma är det dags för final i STCC. Får se hur det går för grabbarna.

Mvh: Sebastian Hohenthal
Best so far!

At Donington Park this weekend was the British Formula Renault 2.0 championship included in the Renault World Series. World Series are hosting the European Formula Renault 2.0 with all the best teams and the more powerful and noisy 3.5 liter V6 single seated category that shot around the track. With a lot of important teams and persons on location it was up to all of us drivers to show our best.

For me it was the first time on the Donington Park GP circuit. We had a four hour test on Wednesday earlier in the week and I knew it easily should have been enough to get in the enough number of laps to get to know the track. Already after fifteen laps when I pitted for more fuel I (because of new regulations) was waved into scrutineering at the side of the track. On my way there I managed to run over a manhole cover that was high enough to make a hole in the floor. Nobody was more surprised than me when I was brought to a halt. A stupid mistake that turned out to take a long time to get repaired. So if I did not know it before I now know that my old Volvo that I can run over most things in is a little bit higher than the Renault! I got out again at the end and got some important laps in even thought the times was not that much to cheer for.

When things are not going your way and everything feels miserable there are two things you could do. Either you give up and become as miserable yourself, or you find the source, get a solution and move on. I chose to move on, so now it was time to also get the other lads in a good mood. A large bag of hot Swedish candy had found its way over to Donington, and soon as the mechanics had got a taste of their first “Jungle Scream”, their smiles was back there again and what was a difficult day that the start turned out to be quite good in the end. Now the question is what else could I bring them?

After a few good evenings at my team boss it was already a rainy Saturday and time for qualifying for race one. It felt good right away. After the weekend up at Knockhill, where I was not that satisfied with my driving, I was even more pumped up to really go for it this time. I was up there at the top all session long and ended in third. Even if I was P1 at one stage it still was a good qualifying session. Qualifying for race two did also became a wet story.

With five minutes remaining I crossed the line and got the sign that said I was again up there at the top. I wanted to push even more and up the hill, following the Old Hairpin it is a corner that on my wish list it taken flat out in fifth. Then I suddenly lost the rear and went of to visit the sand trap. I got back out, but unfortunately the track had got even faster and my time was in the end only enough for ninth on the grid. Sometimes you win and some you loose. At least I really went for it and was up there as long as a got to play.

In the first race I got past the championship leader already at the start and finished at a season high, in second! I was not far behind the winner over the line. The car was good in the rain and the team had made a good comeback from the test on Wednesday and thanks to them I was back on the podium in front of all the European team.

In race two I had got up to sixth from ninth with almost two laps remaining. In one of the hairpins I then overtook for fifth. To my big surprise he tried to fend off a lost position by staying on the outside on the exit. A pretty foolish move that resulted in him hitting my left rear wheel and breaking the little wing in front of it. It all resulted in him spinning and me continuing, but with the broken parts of the wing in contact with the rear tire, causing a smoke cloud big enough to make any burnout fan dribble. I was not that fast after this but I was really lucky when the tire lasted for the remaining part of the race witch I ended in seventh.

This weekend feels anyway like the best of the season so far and it will only get harder and harder in the two remaining rounds. Now I will stay here this week because already next Saturday it is time for qualifying at Silverstone. It will be exciting both here and back home where the Swedish Touring Car Champion will get crowned. We will all see what will happen.

Best regards

Sebastian Hohenthal
top    #942
top    #941
top    #940
top    #939