Sunday 28 August 2005
Aldrig förr!

Jag har aldrig tidigare varit med om en tätare historia mot slutet av säsongen än vad vi har att vänta oss resten av min första säsong i Formel Renault 2000. Jag slutade sexa och fyra i kvalen. Resultat i racen blev även de sex och fyra, trots att vädret slog om från torrt till spöregn under söndagen.

Vi har inte haft en enda testdag här upp på Knockhill i år och det var minst sagt en kul upplevelse att slänga och hoppa runt med Renaultbilen på denna bana. Bilen var ”back in business” och motorn likaså. Speeden fanns där på det torra och även fast jag var med bra i ”snabbaste varv”-listan från race 2 på blött underlag, så hade jag inte riktigt samma självsäkerhet i min körning denna helg. Jag var nära att dra av någon gång i racet och ibland fick jag till en kurva perfekt, nästa varv lite sämre och så höll det på. Visst, jag har inte varit här förr med Renaultbilarna, men det är ingen ursäkt eller undanflykt. En duktig förare skall kunna ställa om snabbt och kunna komma in i olika bilklasser på ett bra sätt.

Men denna helg har varit bra poängmässigt. Mästerskapsledaren hade jag bakom mig i båda racen likaså en annan top 5 förare. Mästerskapet är nu tajtare än någonsin, jag har tagit in på mästerskapsledaren och nu ligger han i en osäker säng inför resten av säsongen. Vi får se vem som spelar sina kort bäst, säkrast eller sämst. Hursomhelst så kommer det att bli en mycket spännande upplösning av säsongen och jag trivs som fisken i vattnet här borta.

Mvh: Sebastian Hohenthal
Never before!

I have never before experienced something as close as this championship is going to be in the closing stages in this, my first season of Formula Renault 2000. I finished sixth and fourth in the quali-sessions this time. The race results were also to be sixth and fourth, even if the weather changed from dry to pouring rain on Sunday.

We have not had one single test day up here at Knockhill this year and I am not exaggerating when I say it was great fun throwing around the Renault racer on this track. The car was “back in business”, and so was the engine. The speed was there in the dry, but even if I was up there on the “fastest lap”-sheets from race two in the wet, I was not as confident in my driving this weekend as earlier this year. I was close to loosing it at times in the wet, just as I sometime got a corner perfect on one lap I slightly missed it on the next. In this fashion it continued in both races. Sure, I have not been here before in a Renault, but in by book it is not enough to be excused. A good driver should be able to adapt quickly to perform well in new formulas early on.

But this weekend have been good looking at the points standing. The championship leader finished behind me in both races, and so did another top-five runner. The standing is now closer than ever, I have reduced the gap up front and the leader will now be hunted down to the end. We will also see who will place the best bets in the races to come. However the outcome it will be an exciting end to the season and I am as comfortable as a fish in the water over here.

Best Regards

Sebastian Hohenthal
top    #946
top    #945
top    #944
top    #943