Tuesday 9 August 2005
Täten tätnar

Igår landade jag i Sverige efter helgens race på Snetterton. Direkt från flyget vidare ut till Järfälla banan för test med Red Bull kartarna och resten av Sveriges främsta förare. Red Bull Ulitmate Driver är redan nu till helgen och gissa om det kommer bli fullt ställ utanför slottet?

I förrgår var det fullt ställ på Snetterton i alla fall. Mitt första kval är ingen större del att gå in på. Min mormor hade kunna gjort det bättre. Ut på andra kvalet och jag ryckte upp mig. Jag låg trea tills sista varvet och där föll jag ner till femte plats. Speeden fanns i bilen och jag var snabbast i första sektorn.

Race 1 började bra, jag tog mig förbi en kille i starten och några varv in i racet jagade jag min svenske kompis. Varvet efter valde motorn att kasta in handduken. Jag kunde bara puttra omkring ute på banan och för att inte förlora alla poäng höll jag mig ute tills mål flagg. Teamet och jag blev ställda iför ett mycket märkligt problem. Ett sådant här problem med motorn är motorsport. Det händer och när det händer är det inget jag kan klaga eller ska skylla på. Bara inse att något skall ställas till rätta. Nästa gång är det en konkurrent.

Hursomhelst byttes allt möjligt från kablar till pumpar och sensorer ut. Killarna i Fortec gjorde ett snabbt jobb som fick ihop bilen till race 2. Tack grabbar!

I race 2 verkade motorn gå som den skulle. Starten blev ok. Jag tog mig förbi fyran i första kurvan, men innan det kom min teamkompis som skjuten från ett gevär förbi både mig och fyran. Jag tog up kampen med honom och tillslut kom jag förbi och i mål på en fjärde plats. Mästerskaps ledaren och trean låg bakom mig i mål. Det kändes skönt.

Jag tappade några viktiga poäng i första racet och mästerskapet blev genast lite tuffare, men också mycket roligare och mer intressant inför kommande race.

Nästa race kör i Skottland på Knockhill.

Mvh: Sebastian Hohenthal
Closer at the top

Yesterday I landed in Sweden from the races held this last weekend at Snetterton. Going directly from the airport to a kart track outside Stockholm to together with all the other Red Bull participants try out the karts we will use at the Red Bull event. The Red Bull Untimate Driver competition will take place already this weekend and guess if we will go for it outside the royal castle?

But at Snetterton we really went for it. My first qualifying round was not much to write home about. My granny would have done it better. Going out in the second session I shaped up a bit. I held a steady third place until the last flying lap when I lost to fifth. The speed was there and I was quickest in the first sector.

Race one started out good, got through a guy at the start and a few laps into it I was chasing my Swedish friend. The next lap the engine decided to give up. I could only just roll around the track, trying not to loose too many points by staying out there until the end. Back in the pit we were handed a quite mysterious problem. This just happens in motorsport and now we just had to sort it! Anyhow, everything was replaced, from cables to hosts and sensors. The guys at Fortec did a fast job to get the car ready in time for race two. Thanks boys!

In race two the engine seemed to be running as it should. The start was ok. I got through the car in front but then my team-mate came like a cannonball and got past both of us. I took up the fight and eventually I got past to finish in fourth. The championship leader and the third placed driver both finished behind med this time witch was nice.

I lost a few points in the first race and the championship instantly got a bit harder, but on the other hand a lot closer and more interesting in the coming races.

The next will be taking place up in Scotland at Knockhill

Best Regards

Sebastian Hohenthal
top    #982
top    #981
top    #980
top    #979
top    #978
top    #977
top    #976
top    #975
top    #974