Monday 20 June 2005
Riktig racing på Oulton

Denna helg har inte varit den bästa resultatmässigt denna säsong, men den har varit den roligaste och mest lärorika på länge.

Helgen började mörkare än gummit på mitt Michelindäck, första kvalet inledde jag med att dra av banan i egenskap av för vilt laddande och sladdande. Helt och hållet mitt eget fel och jag är inte den som skyller på någon dålig inställning. Bilen gick riktigt bra, men jag fick tyvärr inte igång den och jag fick stå vid sidan av banan och se på när mina konkurrenter förbättrade sina varvtider på den långa Oulton-banan.

Till kval två var jag lika laddad och nu visste jag att jag hade däck som inte hade gått så långt. Allt kunde ju bara bli bättre. Ut på banan och redan efter några varv så började golvet i bilen att släpa i backen. Jag blev in vinkad till depån och fick på nytt studera mina konkurrenters bilar från sidan av banan. Jag slutade nia i det första och till det andra som bara kunde bli bättre blev sämre. Jag slutade som 13:e. Jag kände mig lika besviken som när man ser polisen stå med laserpistolen runt krönet och flinar.

Hur som helst, race 1 gick redan på lördagskvällen och nu kunde det väl bara bli bättre?
Efter tre omstarter släpptes äntligen fältet iväg, men redan innan första kurvan blev det en enorm startsmäll och racet rödflaggades. Nästa omstart gick bra och jag var på väg upp på fjärdeplats när fyran försvarade sitt spår och satte mig på gräsmattan, jag tappade genast två placeringar och halkade ner på en sjundeplats. Jag kämpade mig upp och tog mig till en femteplats efter en hård kamp med en kille som tryckte ut mig på gräsmattan när vi låg på sexans växel ut på långa rakan, bilen skuttade och for fram och tillbaka, jag drog med mig stora jordkakor så nu behöver inte vaktmästaren klippa gräset på det stället, men det var bara att hålla nere. Det var bara ren tur att jag kom ut på asfalten och inte torpederade honom som en svensk missil. Racet fortsatte och i kurvan efter var jag förbi. Luckan till fyran var tyvärr för stor, men jag tog in mycket och var inte långt ifrån snabbaste varv

Lagom till race två på söndagseftermiddagen öppnade sig himlen och regnet forsade. Jag var mer än nöjd. Bilen går perfekt på regn och jag gillar när det är blött. Första varvet tog jag mig förbi sex bilar tills safety-car kom ut p.g.a. en olycka längre bak i fältet. Efter två varv bakom den släpptes vi iväg på nytt och jag kunde fortsätta att plocka placeringar. När det återstod tre varv körde jag förbi och upp på tredje plats. Tyvärr kunde jag inte njuta alltför länge, utan jag blev torpederad av fyran som jag nyss kört om. Jag for av banan och kom ut som åtta, lyckades ta mig förbi en och kom i mål som sjua.

Det var så nära att få göra en så grym och rolig uppkörning, synd att det slutade med en påkörning, men hur som helst så visade jag att jag har lärt mig att race:a i den nya klassen, vilket jag har haft som mål och jobbat med efter början av säsongen.

Teamet gjorde ett fantastiskt jobb med bilen och det känns som att vi börjar hitta lite nya roliga inställningar som fungerar. Det tråkiga var bara att jag inte körde som jag skulle och laddade för mycket och körde av i första kvalet och fick därmed ett dåligt utgångsläge för en annars mycket speciell helg.

Mvh: Sebastian Hohenthal
Real racing at Oulton

This last weekend had not been the best for me this season, looking at the results. But it had surely been the most enjoyable and teaching so far.

It started out darker than the black surface on my Michelins. In first qualifying I started out by going off track, provided by a little bit of overambitious driving. Entirely my own fault and I am not one of those that blame the machinery. The car was actually going quite well, but I did unfortunately not get it started again. So I was sidelined for the remaining part of the session, watching everyone else bettering their times around the long Oulton track.

Ahead of the second session I was just as pumped-up, knowing I had tires that had not done many laps. Everything could just go better! Leaving pit for some quick rounds, I didn´t managed go get many laps before the floor of the car was dragging underneath it. I was waved into the pits and had to once again watch all my competitors circulating the track from the pit wall. I finished in ninth in the first and in the second, the one in that ”everything could just go better”, I did even worse. 13 th! I was just as disappointed as you are realizing you have jus been caught speeding and you can see the self-satisfied smile all over Mr. Policeman’s face.

Anyway, race one took place already on Saturday evening and now ”everything could just go better”?

Three restarts later the race was underway. But already in the first corner it was a big crash ahead and the race was red-flagged. The next start went well and I was up to fifth when the fourth placed car aggressively defended his line by putting me off track. I instantly lost two places down to seventh. Back on track I got back sixth but when trying to get fifth I once again revisited the lawn. This time I was in sixth gear, exiting the last corner out on the strait. The car was all over the place, bouncing around. As a result the gardener probably don´t have to attend that piece of lawn for some time. Anyway, I kept the throttle down and it was purely luck that I didn´t hit the guy. The battle continued and by the next corner I was through. The gap to fourth was by then too wide, but I closed up most of it doing good laptimes in the process, not far of the fastest lap of the race.

Just as the second race was about to start the sky opened up and rain was pouring down. I was more than happy. The car is just perfect in wet conditions and I like driving in it too. On the first lap I overtook six cars before the safety-car was brought out because of a crash further down. Two laps later the race was again underway and I continued to overtake people. When three laps remained I successfully made a move for third. Unfortunately I could not enjoy the position for long when the car that I just overtook came hitting me like a missile in the next corner. I ended up off track and rejoined in eight, could again overtake one car and finished in seventh.

I was so close to making a great drive through the field this time. It was just a pity it ended the way it did. But anyhow, now I showed everyone I surely can race these cars, witch has been a great mission set for myself since the start of the season.

The team also once again made a fantastic job with the car and now it feels like we have found some good settings that work. The bad thing this weekend was me, not doing my job properly when I overdrove the car in qualifying, ruining a good qualifying position in a weekend that proved to become quite special.

Best Regards: Sebastian Hohenthal
top    #996
top    #995
top    #994
top    #993
top    #992
top    #991