Tuesday 3 May 2005
Snabbaste varv och pallen på Thruxton

Det var med blandade funderingar jag flög till England förra veckan. Eftersom jag inte hunnit testa mer än någon timme på banan i Renaultbilen och då hade vi lite problem med både min körning och setupen. Några testpass innan kvalet var det heller inte tal om. Direkt ut på kval på lördagsmorgonen var det som gällde. Gilla läget är ett bra sätt att ta saker och ting på har jag lärt mig. Så det var bara att hålla mungiporna högt och vara nöjd.

Kval 1 gick bra och jag slutade som en förvånad tvåa.

Kval 2 slutade jag sexa med några hundradelar upp till tredjeplatsen.

Race 1 kördes redan på lördagskvällen. Starten gick bra enda fram till andra kurvan då jag fick lov att stänga dörren på innern samtidigt som en annan bil kom från ingenstans förbi på yttern.

Jag tog rygg på tvåan och låg bakom honom länge. Jag fick aldrig till något riktigt omkörningsförsök eftersom han drog iväg och höll bättre speed i kurvan före rakan. Varv efter varv låg jag precis bakom honom innan den just den kurvan och efter svängen hade han lyckats rycka upp en lucka. Jag avvaktade och försökte följa hans spår. Till sist började det stämma bättre och bättre, men han höll undan, stängde dörren och jag fick nöja mig med att skjuta honom över mållinjen med repig nos som följd. Han var inte direkt nöjd över det och vi har haft våra kamper både på träning och tävling. Han är inte den vitaste kritan i asken och gillar inte att jag är snabb under mitt första år.

Tills race två hade jag gått igenom allt som gick att förbättra i min körning i det partiet jag hade trubbel. Jag var laddad och såg framemot att få starta lite längre ner i gröten. Det är trots allt raceandet jag måste komma in i, och nu hade jag ett bra tillfälle att lära lite till. Starten gick och jag gjorde en miss in i första kurvan och fick en bil på innern. Jag höll ut några meter, men tvingades släppa in honom i kurva tre. Ner på sjunde plats, men nu gick bilen bra där jag tidigare hade problem och jag fick till körningen som jag ville. Tack vare god speed ut på rakan tog jag mig om honom på yttern in i chikanen och tillbaka på plats sex efter ett varv. Jag jagade ikapp bilen framför (vinnaren på Donington). Han stängde dörren bra och vi hade en rolig fight, men tappade pga. det till bilarna framför. Efter något försök kom jag om honom. Nu började jakten på bilarna framför och jag kom ikapp fyran, men då var det dags för målgång.

Jag körde till mig snabbaste varv med 0,4sec till andra bästa tid. Detta gav mig två extra poäng och ett till, snabbaste race varv med i bagaget. Ett skönt kvitto på att vi till slut fick ordning på min körning och bilen. Extra kul var det med en pallplats och snabbaste varv i race 2 denna helg. De flesta av killarna har gjort en två eller tre säsonger där och de kör med pistolen mot huvudet och måste prestera.

Det var också kul att få komma upp på pallen på denna bana med och visa speeden.
Jag samlade in mer poäng och nu ligger jag på en delad andraplats i mästerskapet. Jag är tacksam mot teamet som hjälper mig att slåss där uppe under mitt första år i klassen. Visst är det sexton race kvar, men trots det har denna säsong börjat bättre än fjolårets och långt bättre än jag vågat hoppats på.


Teamet gjorde att bra jobb och det är sköna lirare jag får jobba med. Mycket skratt och slit brukar vara en god blandning!

Till sist vill jag önska min landslagskompis Alx ett snabbt tillfrisknande från den hemska kraschen.

Mvh: Sebastian Hohenthal
top    #1020
top    #1019
top    #1018
top    #1017
top    #1016
top    #1015