2009 - Formula 2 (Int.)

> Read the 2009 Formula 2 introduction here.

För första gången sedan 1984 gjorde F2 entré i Formulabilsvärlden. Sebastian Hohenthal skrev kontrakt att delta i serien under julen 2008. Med 25 förare från 15 olika länder var Sebastian enda Svensk. Serien kördes över åtta helger i länder Spanien, Tjeckien, Belgien, England, Tyskland och Italien. Bilarna byggdes av Williams F1 och motorn levererade 450 hk. Alla race sändes direkt på Eurosport och fick stor medial exponering runt om i Europa.

"En jäkligt lärorik serie och säsong. Resultaten var allt annat än jag hade önskat och jag lämnar serien med blandade känslor. Vissa saker var jäkligt bra och vissa andra mindre roliga. Helt klart ett spännande koncept med ett team som driver alla bilar. Höjdpunkterna på säsongen var speeden vi visade på de Engelska banorna, Brands-Hatch GP och Donington GP. På Brands Hatch och Donington kvalade jag trea respektive tvåa. I övrigt hade vi det kämpigt, men lärorikt. Trots en resultatmässigt kämpig säsong vågar jag påstå att intresset för min satsning aldrig varit så stort som 2009. Att racen sändes direkt och många av dessa gick tillsammans med WTCC hjälpte självklart till. En och annan "hårig" omkörning och bra show lyckades vi trots allt att bjuda på!"

For the first time since 1984 F2 was back as a single seater championship. Sebastian Hohenthal signed to participate in the series for just before christmas 2008. With 25 drivers from 15 different countries, Sebastian was the only Swede. The series took part over eight weekends in the country of Spain, the Czech Republic, Belgium, England, Germany and Italy. The cars were built by Williams F1 and the engine delivered 450 hp. All races was broadcast live on Eurosport and got great media exposure throughout Europe.

"A really educational series and season. The results were anything but I would have liked and I leave the series with mixed feelings. Some things were really good, and some other less fun. Clearly, an exciting concept with one team that runs all the cars. The highlights of the season was the speed we showed on the British tracks, Brands Hatch GP, Donington GP. At Brands Hatch and Donington I qualified third and finished second. Otherwise, we struggled, but it was instructive. Despite a tough season in terms of results dare to say that the overall interest in my career has never been as large as 2009. The races was broadcasted live and many of them joined together with the WTCC helped of course to. Anyway, with a few "hairy" overtaking manovres and great show, we at least managed to entertain!




2008 - Formula 3 UK (GB)

> Read all about the 2008 season here

Under 2008 fortsatte Seb med Fortec Motorsport i brittisk F3. Med nya och större mål började säsongen bra och han hade även serieledningen tidigt i säsongen. Pallplaceringar i debuten på Oulton Park, Croft, Snetterton och segern på Rockhingham lovade gott men allt eftersom säsongen gick blev det svårare för Fortecs bilar att placera sig i toppen. Efter racet på Spa-Franchorchamps(16/22) valde Seb efter långt övervägande att kliva av sin satsning att vinna Formula 3 UK 2008 med Fortec Motorsport och istället se framåt mot 2009.

"Säsongen 2008 blev ett speciellt år för min del. Målsättningen var inget jag hymlade med, andra året i F3 skulle likna andra året i Formula Renault då vi vann serien och blev andra nordbo efter Kimi Räikkönen att stå högst upp i den serien.
Säsongen började bra med pallplats i premiärhelgen på Oulton Park. Detta följdes upp med en bra helg på Croft och efter tre race ledde jag F3 mästerskapet. Halvvägs in i serien låg jag topp fem och hade bra häng på ledaren. Efter två problemfyllda race på Brands Hatch och Spa minskade våra chanser att vinna radikalt. Detta tillsammans med lite sunt förnuft och enkel matematik gjorde att jag tvingades ta det obekväma beslutet att dra mig ur serien med tre helger kvar att köra. Såhär i efterhand är jag övertygad om att jag tog ett svårt, men rätt beslut."

In 2008 Seb continued with Fortec Motorsport in British F3. With new and larger goals the season started out good. He also had the championship lead early in the year. With podiums in the series debut at Oulton Park, Croft and Snetterton together with the victory at Rockingham the year begun promising but as the year progressed it became harder for the Fortec cars to get up to the top of the field. After the rounds at Spa-Franchorchamps(16/22) Seb took the difficult decision after long considerations to abandon his Formula 3 UK campaign to win the championship with Fortec and instead look forward to 2009.

"The 2008 season was to become a special year for me. The ambition was nothing I kept quiet about, the second year in F3 should look like my second year in Formula Renault when I won the series and became the second northern european since Kimi Räikkönen to win that championship. The season started out good with a podium at the season opener at Oulton Park. It was followed by a good weekend at Croft and after three races I was in the F3 championship lead. Halfway into the season I was still in the top five, only a few points behind the point leader. After two problematic race meetings at Brands Hatch and Spa our chances to bring home the championship crown rapidly became unlikely. This together with some common sense and simple mathematics put me in a position to take the uncomfortable decision to pull out of my F3 campaign with three race meeting still to go. Now, looking back at it, I am convinced I took a hard, but the right decsion."




2007 - Formula 3 UK (GB)

Mot nya utmaningar. 2007 tog Sebastian steget till det prestigefyllda och klassiskt erkända Brittiska Formula 3 mästerskapet. Två tredjeplatser i kvalet direkt i premiären på Oulton Park följdes av en säsong fylld med lärdomar. En seger, ett varvrekord, en pole position och fyra pallplatser resulterade i en niondeplats totalt i mästerskapet och snabbast i teamet Fortec Motorsport.

"En säsong där jag lärde mig mycket på banan och enormt mycket utanför. Året var fylld med krascher och samtidigt hade sina ljusa stunder. Klart godkänt, men vi kan bättre!"

Towards new challenges. In 2007 Sebastian took the leap to the prestigious and highly regarded British Formula 3 Championship. After getting two thirds right away in qualifying for the debut race the season was to become packed with new experiences. One victory, one pole position, four podiums placed him in ninth in the championship and as the top Fortec Motorsport driver.

“I learned a lot over this season, both on the track but perhaps even more outside the track. The year was filled with crashes but had its bright moments. An “ok” season but we can do better!”


2007 Award:
- Lill-Lövis Scholarship (founded by former Swedish Formula 1 driver Stefan Johansson)




2006 - Formula Renault 2.0 UK (GB)

Till 2006 valde Sebastian att stanna kvar hos det framgångsrika Fortecteamet och fortsätta samarbetet med ingenjören Stuart King och mekanikern Gareth Lewellyn. Säsongen började kämpigt med bl a en krasch på Oulton Park i andra racehelgen. Fram till dess fick Sebastian kämpa ur underläge. Till den tredje racehelgen vände vinden då Sebastian tog pole position med 3 hundradelar (!) på Thruxton, som är Englands snabbaste bana. Racet efter på Knockhill tog Sebastian pole på nytt, denna gång med 2 tiondedelars marginal till tvåan och tog årets första seger. Under året radade Sebastian upp därefter upp 7 st segrar, 5 andraplatser, 1 tredjelpats och noterade totalt 5 pole positions. Med detta facit vann Sebastian Hohenthal Formula Renault mästerskapet 2006. Sebastian blev första svensk och andra nordbo efter Kimi Räikkönen att vinna serien.

”Beslutet att stanna kvar i Formula Renault var lätt, jag kände att det fanns en hel del kvar för mig att lära i vingbilar och Formula Renault erbjuder mycket racing och mycket att lära speciellt för mig som bara hade ett år bakom mig i vingbilar 2005.”

”Mitt val visade sig bli framgångsrikt och jag har allt att tacka mina partners och grabbarna i Fortec familjen för fantastisk säsong med ett grymt bra team, ett stort TACK till ALLA!”

For the 2006 season Sebastian decided to stick with the successful Fortec team and continue the cooperation with engineer Stuart King and mechanic Gareth Lewellyn. At the start of the racing season Sebastian struggled a bit and had a crash in at Oulton Park at the second race meeting. Up to then things did not go that well but at the third race meeting things changed. At Thruxton, the fastest track in Britain, Sebastian got pole position by three hundreds (!) of a second. Things continued at the following race at Knockhill when he again got pole position, this time with a two tenths margin. Up there in Scotland he also recorded the first race win of the season. Over the remainder of the season he, all in all got 7 race victories, 5 second places, 1 third place and recorded 5 pole positions. All this gave Sebastian Hohenthal the 2006 Formula Renault UK championship title. Sebastian is the first Swede ever to clinch the title and the second Nordic driver after Kimi Räikkönen to win the prestigious title.

“The decision to stay in Formula Renault was easy, I felt that there was a whole lot left for me to learn in wing fitted formulas, and Formula Renault both offers a lot of racing and a good training ground. Especially for me that had a lot left to learn after just one year in these cars in 2005.”

“My choice turned out to be successful and I have a lot to thank my partners and all the guys in the Fortec family for a fantastic season in an awesome team, THANKS to ALL!”'

2006 Award:
- Junior Racing driver of the year - Awarded by the Bilsport Magazine




2005 - Formula Renault 2.0 UK (GB)

Till 2005 bytte Sebastian arbetsplats från Formula Ford till Formula Renault 2.0 med Fortec Motorsport. Med pole postion direkt i premiären på Donington Park, fyra tredjeplatser, en andraplats och med seger i final racet på Brands Hatch slutade Sebastian på en fjärdeplats i det tuffa Brittiska Renault 2.0 mästerskapet. Under 2005 slog han tre stycken banrekord på Donington, Silverstone och Brands Hatch. Samtidigt satte han sex snabbaste varv och toppade en rad olika officiella tester, bla det första för säsongen (Snetterton) samt det sista (Brands Hatch). Det gjorde Sebastian till årets rookie 2005 och bästa svensk i serien.

”En mycket lärorik första säsong i Renault har gått mot sitt slut. Med vetskap om hur hårt motstånd och hur länge mina konkurrenter har varit i denna klass visste jag att det skulle bli tufft från början och det är kul att jag har kunnat vara snabb på alla de banor vi har varit på, även de nya som Brands Hatch GP”

Sebastian slog till med seger i final racet på Brands Hatch. Från en tredjeplats till seger öppnar ännu mer dörrar till framtiden.

”En av årets höjdpunkter var segern på Brands Hatch, det var ett stenhårt race och även fast jag ledde från början till slut fick jag slita hemskt hårt då safetycar kom ut två gånger och pressade ihop fältet”

”Segern var skön, men jag vet att jag fortfarande kan utvecklas till en bättre förare. I år var mitt första år i klassen och killarna jag har kört mot satt på mycket rutin”

”Teamet har gjort ett fantastiskt jobb. Jag är tacksam att få vara en av alla i Fortec familjen”

For 2005 Sebastian switched his workplace from the Formula Ford to a Fomula Renualt 2.0, driving for Fortec Motorsport. From taking pole in the opening race at Donignton Park, finishing third four times, taking one second, and a winning the last race at Brands Hatch, Sebastian ended the competitive British Formula Renault 2.0 championship in fourth. Over the year he also broke three lap records at Donington, Silverstone and Brands Hatch. He also recorded six fastest laps and topped the timesheets at several official tests, among others the first at Snetterton, and the last at Brands Hatch. This made Sebastian the series best placed Rookie in 2005.

“A very educational first season in the Renault category has now come to an end. With knowledge about the opposition and their experience in these cars, I knew it would be hard already from the start. But it has been nice to be fast at all the circuits, also the new one, the GP layout at Brands Hatch.”

Sebastian ended off the season on a high by winning the last round at Brands Hatch. From a third to the top step open up even more doors to the future.

“One of the season’s absolute highlights was my victory at Brands. It was a really hard race and even if I lead it from start to finish the safety car made it hard for me then it closed up the field twice in the race.”

“Winning was nice, but I know I still can develop to become a better diver. This was my first year and the guys I was racing against was more experienced.”

“The team this year has made a fantastic job. I am very grateful to be one of everybody in the Fortec family.”


2005 Awards:
- "One to watch" - Awarded by the Autosport magazine in England
- Mora Ambassador




2004 - Formula Ford Zetec (GB)

År 2004 fortsatte Sebastian den plogade vägen i England. Han deltog framgångsrikt i den Engelska Formel Ford serien för Nexa Racing. Formel Ford i England anses vara den tuffaste i sitt slag och med sex pallplatser och lika många snabbaste varv tog han sig upp till en total tredjeplats i mästerskapet, endast en poäng från andraplatsen. Han blev även vald till årets rookie i Brittisk Formel Ford samt utsedd till årets racingjunior av tidningen Bilsport.

”Ett stenhårt mästerskap där jag verkligen fått lära mig vikten av att ge absolut 110% procent och att aldrig vika ner mig i närkamper”

”Verkligen kul att jag lyckades leda det första racet på Donnington i April, teamet har jobbat på hårt och jag är tacksam att få bli årets rookie”

Oktober 2004 deltog Sebastian i den klassiska och prestigefyllda Formel Ford Festivalen på Brands Hatch banan utanför London. Tävlingen anses vara ett inofficiellt VM i Formel Ford med deltagare från hela världens Formel Ford serier. Sebastian dominerade tävlingen från start genom att ta pole position och vinna det första heatet. Han kom imål som tvåa i semifinalen och startade därefter trea i finalen. Efter en omkörningsvendetta i finalen slutade han på en tredjeplats, men var den moraliske segraren då han genomgående varit den snabbaste föraren i tävlingen.

”Ett race där jag hade bra speed och bilen gick perfekt. Jag hade en stenhård kamp med Valle Makela om ledningen. Till slut gjorde jag ett rejält omkörningsförsök på honom. Valle tryckte till mig och jag gav igen. Vi hamnade utanför banan och tvingades släppa förbi bilar. Skönt att få snabbaste racevarv både i semifinalen och i finalen”

Sebastian Hohenthal har visat sin speed och kämparglöd redan den första säsongen i Engelsk racing. Med nio pallplatser, lika många snabbaste varv och en rad snabbaste varv på tester hängde Sebastian med i den absoluta toppen både i den Brittiska Formel Ford serien och i festivalen.

Prestationerna under året har även gjort Sebastian attraktiv på förarmarknaden och dörren för framtida internationella klasser står öppen.

”Racingen är stenhård inte bara sportsligt utan även ekonomiskt. Så är det även för mig, men samtidigt finns det Svenskar som med begränsade resurser faktiskt lyckats ta sig väldigt långt och fått sina drömmar förverkligade. Att jobba stenhårt och ha en järnhård vilja att ta sig någonstans räcker långt.”

In 2004 Sebastian continued on the prepared trail in England. He participated successfully in the British Formula Ford series for Nexa Racing. The British series have a reputation to be the most competitive of all and with six podiums and as many fastest laps, he ended the season third overall, only one point from second place. He also became “Rookie of the year” in the series and awarded as the “Junior Racing Driver Of The Year” by the Swedish magazine Bilsport.

”An extremely competitive championship where I really got to learn the importance of giving an absolute 110% and to never turn down in a battle with another car.”
“It was really nice that I managed to head the field already in the championship opener at Donington Park in April, the team has worked hard and I am really grateful to become the rookie of the year."

In October of 2004 Sebastian entered the classic and prestigious Formula Ford Festival at Brands Hatch outside London. The event in widely known as the unofficial world championship of Formula Ford with entrants from Formula Ford series all over the world. Sebastian dominated the event form the start by securing pole position and winning the first heat. In the semi-final he finished second and lined-up as third for the final. After a overtaking-vendetta in the final race he ended up in third, but was the moral victor by throughout the event being the fastest out on the track.

”A race where I had good speed in a perfect car. I had a close battle for the lead with Valle Makelä. In the end I made a good overtaking maneuver at him. Valle then pushed me off -line and I returned the favor. We ended up outside the track with a few cars passing us. Good to get fastest lap in both the semi and the final.”

Sebastian Hohenthal has showed his speed and fighting spirit already in his first full season of British racing. With nine podiums, as many fastest laps and a number of quickest laps in official testing, Sebastian was on pace in the top, both in the British series and in the festival.
The performance over the year has also made Sebastian attractive on the driver market and the door to future international series is open.

”Racing is a hard on you, not only performance vise but also from an economical point of view. So is also the case for me, but still there has been Swedes with limited resources that have managed to get very far and got their dreams fulfilled. To work hard as a dog and have bone hard will can take you far in this business.”


2004 Awards:
- Hello Sweden Team Ambassador
- Anecto Racing Memory foundation scholarship
- Rickard Rydell Special Award – Awarded by Rickard Rydell and the Bilsport Magazine
- Driver of the day – Awarded by Motorsport News at the Formula Ford Festival
- Junior Racing driver of the year - Awarded by the Bilsport Magazine
- Joined the Swedish national racing team, Swedish Motor Sport Challenge (SMSC)




2003 - Formula Ford Zetec (S/GB)

Under 2003 vann Sebastian alla serier han stälde upp i! För Stig Blomquist Motorsport vann han det Svenska och Nordiska mästerskapen i Formel Ford. Av tidningen Bilsport tilldelades han Rickard Rydell Special Award och blev tack vare sina meriter Stor Grabb inom bilsport i Sverige, redan vid 19 års ålder!

”Ett av mina mest lärorika år där jag fick tufft motstånd från min teamkompis Fredrik Ros och en perfekt drivercoachning av Richard Göransson”

Efter att ha fått ett erbjudande att köra den Brittiska Vinterserien i Formel Ford under senhösten/vintern 2003 byttes land och arbetsplats. Två andraplatser, en tredjeplats och en vinst var tillräckligt för att Sebastian skulle bärga totalsegern i UK FF Winter series 2003 för Nexa Racing, och därmed göra ett hattrick i serievinster under 2003!

”En perfekt avslutning på en skön säsong. Allt klaffade och det var kul att se att den Svenska speeden räckte till när jag kom till England.”

In 2003 Sebastian won in all series he entered! Driving for Stig Blomquist Motorsport he won the Swedish and Nordic series in Formula Ford Zetec. From the Swedish magazine Bilsport he was awarded the Rickard Rydell Special Award, and became thanks to his great merits a “Great Guy” in motor sports, already at 19 years of age! This is an old prestigious nomination successful Swedish athletes normally get in a late stage in their career.

”One of my most instructive seasons to date when I both got hard opposition from my team-mate Fredrik Ros, and some perfect driver coaching from Richard Göransson.”

From receiving an offer to participate in the British Formula Ford Winter series over late autumn / early winter of 2003, country and employer changed. Two seconds, a third and a win was enough for Sebastian to secure the overall win in the UK FF Winter series 2003, driving for Nexa Racing, and with that he completed a Hat-Trick of championship victories in 2003!

”A perfect end to a nice season. Everything went my way and it was good to see that my Swedish pace also was enough when I got to England.”


2003 Awards:
- Anecto Racing Memory foundation scholarship
- Rickard Rydell Special Award – Awarded by Rickard Rydell and the Bilsport Magazine
- Driver of the year in “Lower northern district”, awarded by the Swedish Autosport Federation
- ”Big Guy”(Stor Grabb) – A special prize for great national and international merits, awarded by the Swedish Autosport Federation
- "One to watch" – Awarded by the Autosport magazine in England




2002 - Formula Ford Zetec (S)

År 2002 satsade Sebastian för fullt i Formel Ford med Eje Elgh motorsport. En fjärde plats totalt i SM blev resultatet.

”En kraschfylld säsong i roligt team”

In 2002 Sebastian made a full commitment in Formula Ford Zetec driving for Eje Elgh Motorsport. A fourth place overall in the Swedish series became the result.

”A season with a lot of crashes in a fun team.”


2002 Awards:
- Joined Auto Motor& Sports young motor sport team
- Winner in the Auto Motor & Sport driver competition (Formula Renault test in Italy with the Prema Powerteam)
- Awarded the Blaupunkt special prize at the Hello Sweden Rendez Vouz in Norway




2001 - Formula Ford Zetec (S/Nordic)


Till år 2001 bytte Sebastian karten mot formelbil i Formel Ford. Under debutåret slutade han som totaltrea i Nordiska mästerskapet för Jan Lindblom Racing. Hösten 2001 blev Sebastian även upptagen som medlem i Hello Sweden Team.

”En tuff säsong med mycket nytt. Totaltrea i NM blev facit”

For 2001 Sebastian switched his kart for at single seater in the shape of a Formula Ford. In his debut year he finished third overall in the Nordic Championship, driving for Jan Lindblom Racing. In the autumn of ´01, Sebastian also joined partnership with the Hello Sweden Team.

”A tough season with a lot of new things. Third overall in the Nordic series became the result.”


2001 Award:
- Joined Hello Sweden Team




2000 - Karting / ICA Junior (S/Int.)

År 2000 vann Sebastian Swedish Kart Cup, Svenska mästerskapet samt det Nordiska mästerskapet i gokart för Ward Racing. Tack vare framgångarna och hårt slit blev han utnämnd till Castrol Junior Talent, fick emota priset för årets gokartförare av tidningen Bilsport samt tilldelades det ärofyllda Ronnie Petersson stipendiet i slutet på året.

In 2000 Sebastian won the Swedish Kart Cup, the Swedish Championship and the Nordic Championship in karts, driving for Ward Racing. Thanks to the success and all the hard work put in, he was awarded the Castrol Junior Talent, got to receive the “Go-Kart Driver Of The Year Award" from the Bilsport magazine and the got the honoured Ronnie Petersson Scholarship.


2000 Awards:
- Castrol Junior Talent
- Go-Kart Driver Of The Year - Awarded by the Bilsport Magazine
- Ronnie Peterson Memorial scholarship
- Joined the Swedish national karting team




1999 - Karting / ICA Junior (S/Int.)

Blev inbjuden att representera Sverige i Monacos Kart Race. "En grym och mycket speciell upplevelse att få köra på Formel 1 banan med gokart. Tävlingen slutade tyvärr i en krasch"

Sebastian blev även bästa nordbo i EM i Frankrike 1999. "Ett spännande äventyr med ett hårt slitande Ward racing som team"

Invited to represent Sweden in the Monaco Kart Race. “A cool and very special experience to drive at the Formula One track in a kart. The race unfortunately ended in a crash.”

Sebastian was also the best placed Nordic driver in the European championship, held in France in 1999. “An exiting adventure with a hard working Ward Racing team.”


1999 Award:
- Joined the Swedish national karting team




1994-1998 - Karting

När Sebastian var 9 år bestämde han sig för att börja tävla i motorsport. Säsongen efteråt, 1995 tog han sin första seger. Fram till dess fanns det ingenting som var roligare och tuffare än att köra gokart. Efter den segern jobbar han på för att nå sitt mål, Formel 1.

”Att köra racerbil är grymt kul, men att köra racerbil, vinna och vara snabb är bäst”

Sebastian ställde upp i en rad olika tävlingar och cuper i Sverige mellan åren 95-98. En utav de bästa segrarna tog Sebastian i Finland (Seinäjoki) 1998.

”Ensam mot alla finnar och få rikta bakändan mot dem i mål kändes speciellt”

When Sebastian was nine years old he decided to start competing in gokarts. The following season, during 1995, he collected his first victory. Up till then, there was nothing more fun or cooler than to race karts. Since that first victory he is working towards his goal, Formula One.

”To drive a race car is extremely good fun, but to drive, win and be quick is the best”

Sebastian entered a number of races and series in Sweden between the years of 1995 to 1998. But one of the best victories Sebastian took in Seinäjoki, Finland in 1998.

”Alone against all Finns, and be able to show them the tail over the finishing line was a special feeling”

> Back